Promarněný život, deziluze a marná práce ve prospěch falešného ideálu.
Ruský venkovský statek.
Konec 19. století.
Drama o čtyřech dějstvích. Děj je potlačený, důraz na atmosféru a psychologii. Jednota místa a času.
Drama
Lyrické drama (tragikomedie)
Dílo je drama (dle šablony - ani jedno).
Nelze aplikovat (drama).
Na venkovský statek, který po léta obětavě spravuje Strýček Váňa a jeho neteř Soňa, přijíždí na odpočinek profesor Serebrjakov, Sonin otec a Váňův švagr (zesnulé sestry). Přiváží s sebou svou mladou, krásnou a línou ženu Jelenu.
Jejich přítomnost naruší monotónní, ale zaběhnutý řád statku. Profesorova sebestřednost a hypochondrie všechny obtěžují. Váňa, který celý život profesora obdivoval a dřel na něj, si náhle uvědomí, že Serebrjakov je obyčejný podvodník a že svůj život promarnil. Zoufale se zamiluje do Jeleny, stejně jako venkovský lékař Astrov, do kterého je pro změnu beznadějně zamilovaná Soňa.
Napětí vrcholí ve třetím dějství, kdy Serebrjakov svolá rodinu a oznámí, že chce statek (který patří Soně) prodat a peníze investovat, aby si mohl žít pohodlněji ve městě. Pro Váňu je to poslední kapka. V záchvatu zoufalství obviní profesora ze zničeného života a dvakrát se ho pokusí zastřelit. Ani jednou se však netrefí, což jen podtrhne jeho tragikomickou neschopnost.
Ve čtvrtém dějství se vše vrací do starých kolejí. Profesor s Jelenou odjíždějí zpět do města. Astrov se loučí a odjíždí také, aniž by si všiml Soni lásky. Váňa a Soňa osamějí a vracejí se k účetnictví a správě statku. Hra končí slavným monologem Soni, která Váňu utěšuje, že jejich utrpení a práce budou mít smysl až na onom světě, kde si konečně odpočinou.
Anton Pavlovič Čechov (1860–1904) byl ruský dramatik a prozaik, povoláním lékař. Je považován za mistra krátké povídky a zakladatele moderního lyrického dramatu. Jeho hry nemají výrazný děj, ale soustředí se na psychologii postav, atmosféru marnosti a nenaplněných tužeb. Postavy často mluví, ale nekomunikují. Ve svých dílech kritizoval pasivitu a duchovní prázdnotu ruské inteligence. Zemřel mladý na tuberkulózu.
Dílo (1897) je vrcholnou ukázkou Čechovova lyrického dramatu, které reformovalo evropské divadlo. Patří do kontextu ruského realismu na přelomu století. Čechov zde mistrně vykresluje 'zbytečné lidi' ruské inteligence, kteří jsou plní ideálů, ale neschopní jednat. Hra zdůrazňuje psychologii nad dějem a atmosféru nad akcí. Stejně jako 'Racka', i tuto hru proslavilo Moskevské umělecké divadlo (MCHAT).
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců