Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Eduard Bass: Cirkus Humberto - rozbor díla

Téma:

Oslava cirkusového umění, poctivé práce, píle a mezinárodní sounáležitosti lidí od cirkusu.


Motivy:

  • cirkus a manéž
  • poctivá práce a dřina
  • rodina a dynastie
  • cestování a kočovný život
  • umění a dovednost
  • zvířata (koně, šelmy)
  • láska a přátelství (mezi národy)
  • vzestup a pád (proměna cirkusu ve varieté)

Prostor děje:

Evropa (převážně Německo – Hamburk, ale i Rakousko-Uhersko, Praha) a později New York.


Čas děje:

Druhá polovina 19. století až počátek 20. století (cca 1860–1920).


Kompozice:

Chronologická, rozsáhlá (román-řeka). Sleduje osudy Václava Karase od dětství až po dospělost, kdy přebírá vedení podniku.


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Román (generační, cirkusový)


Postavy:

  • Václav (Vašek) Karas – Hlavní hrdina; syn jihočeského zedníka; je pracovitý, cílevědomý, čestný a nesmírně talentovaný; u cirkusu začíná od píky (jako lepič); postupně ovládne téměř všechna cirkusová čísla (krasojízda, akrobacie, práce se zvířaty); stane se hvězdou a nakonec ředitelem.
  • Antonín Karas – Otec Vaška; poctivý jihočeský zedník; ovdoví a odejde za prací do Německa; u cirkusu získá práci jako stavěč a pomocník; představuje pevné české kořeny a poctivost.
  • Carlo Humberto (Petr Berwitz) – Ředitel cirkusu; přísný, ale spravedlivý; je skvělý organizátor a principál; vnímá cirkus jako svůj život a rodinu; pozná Vaškův talent a podporuje ho.
  • Gaetano – Krotitel šelem; Ital; Vaškův přítel a mentor; naučí Vaška pracovat se zvířaty; je moudrý a zkušený.
  • Helen Berwitzová – Dcera ředitele Humberta; je rozmazlená, ale stane se z ní skvělá krasojezdkyně; Vaškova dětská láska, později jeho žena.
  • Malina – Vedoucí personálu (maršálek); je přísný a nekompromisní, ale stará se o bezchybný chod cirkusu.
  • Paolo – Šašek; představuje jiný pohled na cirkusové umění, založený na improvizaci a momentálním nápadu.

Vypravěč:

Er-forma (vševědoucí vypravěč).


Vyprávěcí způsoby:

Vyprávěcí (líčení osudů Vaška a cirkusu), Popisný (velmi detailní a barvité popisy cirkusového prostředí, tréninků, vystoupení, zvířat, života v maringotkách).


Typy promluv:

  • Přímá řeč – Časté dialogy mezi postavami, které jsou vícejazyčné (směs češtiny, němčiny, italštiny, francouzštiny), což dokresluje mezinárodní atmosféru cirkusu.
  • Pásmo vypravěče – Dominantní, nese hlavní dějovou a popisnou linii.
  • Odborné popisy – Detailní líčení cirkusových disciplín a technik.

Obsah:

Román sleduje osudy Václava Karase, syna jihočeského zedníka Antonína. Po smrti matky odchází Antonín s malým Vaškem za prací do Německa, do Hamburku. Zde se dostanou do kontaktu s cirkusem Humberto. Antonín je přijat jako pomocný dělník a Vašek, fascinovaný světem manéže, začíná u cirkusu jako lepič plakátů a pomocník.

Díky své píli, houževnatosti a mimořádnému pohybovému nadání se Vašek postupně učí všem cirkusovým dovednostem. Projde výcvikem u krotitele Gaetana, kde se naučí pracovat se šelmami, stane se vynikajícím akrobatem a především mistrným krasojezdcem na koni. Postupně se vypracuje z pomocníka na hvězdu manéže, obdivovaného artistu, který vystupuje pod jménem Vašátko. Získá si respekt ředitele Carla Humberta a lásku jeho dcery Helen.

Cirkus zažívá zlaté časy, cestuje po celé Evropě a je oslavován jako jeden z nejlepších. Vašek si bere Helenu a po smrti starého pana Humberta přebírá vedení podniku. Stává se z něj ředitel Václav Humberto.

Doba se však mění. Na přelomu století začíná tradiční cirkus s velkými stany a drezurou zvířat ztrácet na popularitě. Konkurencí se stávají moderní varieté a kabarety. Václav Humberto musí čelit krizi. Aby podnik zachránil, rozhodne se pro radikální krok: rozpustí cirkusový stan a v Praze založí velké, luxusní varieté Humberto. Varieté slaví obrovský úspěch.

Román končí v době, kdy zestárlý ředitel Václav Humberto sleduje vystoupení své vnučky, která pokračuje v rodinné tradici. Dílo je především oslavou tvrdé práce, odhodlání a mezinárodní pospolitosti cirkusových umělců, kde nezáleží na národnosti, ale pouze na talentu a dřině.


Jazykové prostředky:

  • Bohatý a barvitý jazyk – Autor využívá širokou slovní zásobu k vykreslení atmosféry.
  • Odborná terminologie – Cirkusový slang a názvy disciplín (voltýž, krasojízda, lonž).
  • Makaronismus (směs jazyků) – Postavy mluví směsí němčiny, češtiny, italštiny, což je autentický rys cirkusového prostředí.
  • Idealizace – Román idealizuje cirkusový svět jako místo poctivé práce a čistých vztahů, kde talent a píle vždy vedou k úspěchu.
  • Detailní popisy – Velmi podrobné líčení tréninku, vystoupení, stavby stanu.
  • Personifikace – Častá u popisu zvířat, která jsou vnímána jako partneři umělců.

Tropy a figury:

  • Metafora – Manéž jako svět v malém, kde neplatí národnost, ale jen umění.
  • Hyperbola (nadsázka) – V popisech dokonalosti a obtížnosti cirkusových čísel.
  • Přirovnání – Dřel jako kůň.
  • Symbol – Cirkus Humberto jako symbol sounáležitosti, píle a starého světa, který je vytlačován moderní dobou (varieté).

Eduard Bass

Eduard Bass (1888–1946), vlastním jménem Eduard Schmidt, byl český spisovatel, novinář, zpěvák, fejetonista, herec a kabaretiér. Byl výraznou osobností kulturního života první republiky. Působil jako ředitel kabaretu Červená sedma a později jako šéfredaktor Lidových novin. Jeho tvorba je optimistická, humorná a oslavuje českou podnikavost a talent. 'Cirkus Humberto' (1941) je jeho nejrozsáhlejším a nejslavnějším dílem. Napsal ho v době německé okupace s cílem posílit národní sebevědomí oslavou češství, které se dokáže prosadit ve světě díky píli a talentu.


Další autorova díla:

  • Klapzubova jedenáctka
  • Lidé z maringotek
  • Rozhlásky (veršované fejetony)

Literární kontext:

Román 'Cirkus Humberto' byl vydán v roce 1941, tedy v období Protektorátu Čechy a Morava. Patří do české literatury s tématem národního obrození (v širším smyslu). V těžké době okupace mělo dílo obrovský význam pro posílení národního ducha. Oslavovalo češství, pracovitost a talent (ztělesněné ve Vaškovi Karasovi), které se dokáží prosadit v mezinárodní konkurenci. Ačkoliv se děj odehrává v 19. století, jeho poselství bylo jasně aktuální. Jde o vrcholné dílo tzv. demokratického proudu české meziválečné literatury (ač vydáno již za války). Bass zde zúročil svou lásku ke kabaretu a světu artistů.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský