Anton Pavlovič Čechov: Racek - rozbor díla
Téma:
Nenaplněné umělecké ambice, generační střet a marnost neopětované lásky.
Motivy:
- umění (hledání nových forem vs. rutina)
- neopětovaná láska (milostný řetězec)
- marnost a nuda
- generační konflikt (matka vs. syn)
- žárlivost
- symbol racka (zabitá nevinnost, zničený talent)
- touha po slávě
Prostor děje:
Ruský venkovský statek u jezera.
Čas děje:
Konec 19. století.
Kompozice:
Drama o čtyřech dějstvích. Děj je potlačený, důraz je kladen na atmosféru a dialogy. Mezi třetím a čtvrtým dějstvím je časový skok dva roky.
Literární druh:
Drama
Literární žánr:
Lyrické drama (autor označil jako komedii, ale převládají tragické prvky).
Postavy:
- Konstantin Treplev – Mladý, ambiciózní dramatik; hledá 'nové formy' umění; pohrdá konvenčním divadlem; je neurotický, přecitlivělý a trpí komplexem méněcennosti vůči matce; neopětovaně miluje Ninu; zastřelí se.
- Nina Zarečná – Mladá dívka ze sousedství; touží po slávě a chce se stát herečkou; je naivní a idealistická; zamiluje se do Trigorina, uteče s ním, ale on ji opustí; její život je tragický (dítě zemře, kariéra ztroskotá), ale ona zůstává vnitřně silná.
- Irina Arkadinová – Slavná, ale stárnoucí herečka; Treplevova matka; je sobecká, lakomá, marnivá a egocentrická; odmítá synovo umění i jeho potřeby; je milenkou Trigorina.
- Boris Trigorin – Známý spisovatel; je úspěšný, ale unavený svou slávou; je slaboch, nedokáže odolat Nině, i když ví, že jí ublíží; postrádá inspiraci a 'krade' ze života náměty (včetně motivu racka).
- Máša – Dcera správce statku; nosí černou, protože 'truchlí za svým životem'; je neopětovaně zamilovaná do Trepleva; vezme si z nouze učitele Medvěděnka, kterým pohrdá.
- Dorn – Lékař; je filozofujícím pozorovatelem dění; jako jediný má pro Treplevovo umění pochopení, ale zůstává cynicky nezúčastněný.
Vypravěč:
Dílo je drama, nemá vypravěče (dle šablony - ani jedno).
Vyprávěcí způsoby:
Nelze aplikovat (drama).
Typy promluv:
- Dialogy – Klíčový prvek; postavy často mluví, ale neposlouchají se, vedou paralelní monology.
- Monology – Treplevovy úvahy o umění, Nininy vzpomínky ve 4. dějství.
- Scénické poznámky – Určují atmosféru (např. jezero, zvuky).
Obsah:
Děj se odehrává na venkovském sídle. Mladý Konstantin Treplev, který touží po nových uměleckých formách, připravil premiéru své dekadentní hry. Hraje v ní jeho láska, Nina Zarečná. Hru sleduje Treplevova matka, slavná herečka Arkadinová, a její milenec, spisovatel Trigorin. Arkadinová hru zesměšní a Treplev ji uraženě přeruší.
Vzniká milostný propletenec: Treplev miluje Ninu, ale Nina je fascinována slavným Trigorinem. Do Trepleva je nešťastně zamilovaná Máša. Treplev ze žárlivosti a zoufalství zastřelí racka a položí ho Nině k nohám se slovy, že brzy takto zabije sám sebe. Trigorin si motiv racka zapíše jako námět na povídku o dívce, kterou zničil muž. Nina se rozhodne utéct s Trigorinem do Moskvy a stát se herečkou.
Děj se posouvá o dva roky. Postavy se znovu setkávají. Arkadinová a Trigorin jsou stále spolu. Treplev se stal uznávanějším spisovatelem, ale je stále nešťastný. Máša se vdala za učitele, kterého nemiluje. Znovu se objevuje Nina. Její osud byl tragický: Trigorin ji opustil, jejich dítě zemřelo, její herecká kariéra je v troskách. Přesto není zlomená, našla smysl ve své práci, i když je neúspěšná. Stále miluje Trigorina. Po tomto posledním rozhovoru s Ninou, která ho definitivně odmítá, Treplev spálí své rukopisy a v vedlejším pokoji se zastřelí.
Jazykové prostředky:
- Nedokončené výpovědi, pauzy, odmlky – Pod povrchem banálních frází se skrývá napětí a frustrace.
- Ironie – V dialozích i v situacích (Treplev chce nové formy, ale používá stará klišé).
- Mluvení 'mimo téma' – Postavy neodpovídají přímo na otázky, ale mluví o tom, co trápí je.
- Literární aluze – Postavy citují Shakespeara (Hamlet).
- Symbolika – Klíčová pro pochopení hry.
Tropy a figury:
- {"Symbol – Racek"=>"1. Zabitý Treplevem (symbol zmařeného talentu, zbytečné smrti). 2. Trigorinův námět (příběh o dívce, kterou zničil muž). 3. Nina sama sebe nazývá rackem (ztotožnění se s osudem)."}
- Symbol – Jezero (symbolizuje tajemství, láká Ninu ke slávě, ale je i místem zmaru).
- Ironie – Hra je označena jako komedie, přestože končí sebevraždou.
Anton Pavlovič Čechov
Anton Pavlovič Čechov (1860–1904) byl ruský dramatik a prozaik, povoláním lékař. Je považován za mistra krátké povídky a zakladatele moderního lyrického dramatu. Jeho hry nemají výrazný děj, ale soustředí se na psychologii postav, atmosféru marnosti a nenaplněných tužeb. Postavy často mluví, ale nekomunikují. Ve svých dílech kritizoval pasivitu a duchovní prázdnotu ruské inteligence. Zemřel mladý na tuberkulózu.
Další autorova díla:
- Strýček Váňa
- Tři sestry
- Višňový sad
- Dáma s psíčkem (povídka)
Literární kontext:
Dílo patří do ruského realismu s přesahem k modernismu (impresionismus, symbolismus). Hra 'Racek' (1896) při své premiéře propadla, protože publikum nepochopilo její novátorství. Úspěch slavila až o dva roky později v Moskevském uměleckém divadle (MCHAT) v režii K. S. Stanislavského. Čechov zde definoval principy svého 'lyrického dramatu' – potlačení vnějšího děje ve prospěch vnitřního prožívání, důraz na atmosféru a psychologii.
Další rozbory:
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců
Jan Neruda: Povídky malostranské
Karel Čapek: R.U.R.
Romain Rolland: Petr a Lucie
William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský