Lev Nikolajevič Tolstoj: Dětství, chlapectví, jinošství - rozbor díla
Téma:
Psychologický vývoj jedince, formování osobnosti a morálních hodnot v průběhu dospívání.
Motivy:
- ztráta nevinnosti
- rodinné vztahy
- smrt matky
- stud a ješitnost
- hledání morálního ideálu
- vzdělávání a výchova
- společenské rozdíly
Prostor děje:
Rusko – venkovské sídlo Petrovské, Moskva (dům babičky), univerzita.
Čas děje:
19. století (cca 30. a 40. léta), dětství a mládí autora.
Kompozice:
Trilogie (tři novely), chronologická. Děj je sledem epizod, úvah a psychologických analýz.
Literární druh:
Epika
Literární žánr:
Autobiografická trilogie (novely/román)
Postavy:
- Nikolenka Irteněv – Vypravěč a hlavní hrdina (alter ego Tolstého); citlivý, přemýšlivý chlapec se sklonem k sebeanalyzování; trpí pocity méněcennosti kvůli svému vzhledu; touží po lásce a morální dokonalosti, ale často podléhá ješitnosti.
- Matka (Natalja Nikolajevna) – Ztělesnění lásky, něhy a dobra; její smrt v první části je zlomovým bodem Nikolenkova života.
- Otec (Petr Alexandrovič) – Hráč a bonviván; pro Nikolenku je autoritou, ale vztah k němu je složitější a odměřenější.
- Karel Ivanyč – Domácí učitel, Němec; hodný, ale trochu směšný starý muž; Nikolenka ho má rád, ale později se za něj stydí.
- Voloda – Starší bratr; Nikolenka k němu vzhlíží, ale zároveň na něj žárlí pro jeho sebevědomí a úspěchy.
- Dmitrij Něchljudov – Přítel z univerzity; morálně zásadový, přísný na sebe i ostatní; ovlivňuje Nikolenkův morální vývoj.
Vypravěč:
Ich-forma (dospělý vypravěč vzpomíná na své dětství, ale často se vžívá do perspektivy dítěte).
Vyprávěcí způsoby:
Psychologická analýza (detailní rozbor pocitů), Vyprávěcí, Popisný.
Typy promluv:
- Vnitřní monology – Klíčové pro dílo (dialektika duše); rozbor vlastních chyb a motivací.
- Dialogy – Často odhalují pokrytectví společenského chování.
Obsah:
Trilogie sleduje dospívání Nikolenky Irteněva.
Dětství: Popisuje idylický život na venkovském statku, vztahy s rodiči a učitelem Karlem Ivanyčem. Klíčovým a traumatickým momentem je smrt milované matky, která znamená konec bezstarostného dětství a první setkání se smrtí a zármutkem.
Chlapecství: Rodina se stěhuje do Moskvy. Nikolenka prožívá pubertu, mění se jeho charakter. Začíná si uvědomovat společenské rozdíly, trpí pocity ošklivosti a osamělosti. Často se utíká do snů. Prožívá první platonické lásky, ale také se dopouští chyb (např. zradí iluze o Karlovi Ivanyčovi). Hledá přátelství, které nachází v Něchljudovovi.
Jinošství: Nikolenka vstupuje na univerzitu. Cítí se dospělý, touží po svobodě a úspěchu comme il faut (být společensky na výši). Prožívá konflikty s okolím i se sebou samým. Opouští morální zásady, začíná hýřit, propadá u zkoušek. Kniha končí jeho morálním prozřením a rozhodnutím začít nový, lepší život (napsáním Pravidel života).
Jazykové prostředky:
- Spisovná ruština (v překladu čeština) – Bohatý, analytický jazyk.
- Francouzština – Často v dialozích šlechty, symbolizuje společenský status.
- Detailní popisy – Zaměření na detaily chování, gesta a mimiku.
- Úvahové pasáže – Filozofické reflexe.
Tropy a figury:
- Metafora – Dialektika duše (neustálý pohyb a změna vnitřních stavů).
- Apostrofa – Oslovování dětství (Šťastná, šťastná, nenávratná dobo dětství!).
- Kontrast – Čistota dětství vs. zkaženost dospělého světa.
Lev Nikolajevič Tolstoj
Lev Nikolajevič Tolstoj (1828–1910) byl ruský spisovatel a myslitel. Tato trilogie byla jeho literárním debutem (publikováno v časopise Sovremennik). Už zde se projevuje jeho mistrovství v psychologii a moralistní tendence.
Další autorova díla:
- Vojna a mír
- Anna Karenina
- Vzkříšení
- Sevastopolské povídky
Literární kontext:
Dílo patří do ruského realismu 19. století. Tolstoj zde navazuje na tradici bildungsromanu (vývojového románu). Je to jedna z nejhlubších studií dětské psychiky v literatuře.
Další rozbory:
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců
Jan Neruda: Povídky malostranské
Karel Čapek: R.U.R.
Romain Rolland: Petr a Lucie
William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský