Konflikt mezi apollinským (rozum, řád, disciplína) a dionýským (vášeň, chaos, opojení) principem v umění a životě; rozklad osobnosti pod vlivem krásy a smrti.
Mnichov (začátek), Benátky (hotel na Lidu, pláž, ulice).
Počátek 20. století (před 1. světovou válkou).
Chronologická novela. Děj je lineární, ale bohatý na vnitřní reflexe a symbolické sny.
Epika
Novela (filozofická, psychologická)
Er-forma (vševědoucí, ale silně vázaný na Aschenbachovo vnímání).
Popisný (detailní popisy architektury, moře), Úvahový (filozofie umění), Vnitřní monolog.
Gustav von Aschenbach, slavný spisovatel žijící v Mnichově, pociťuje únavu ze své přísné sebekázně. Po setkání s tajemným cizincem na hřbitově pocítí náhlou touhu cestovat. Vydává se na jih a skončí v Benátkách.
Ubytuje se v luxusním hotelu na Lidu. Při večeři si všimne polské rodiny, a zejména dospívajícího chlapce Tadzia, jehož krása ho ohromí. Tadzio mu připomíná řecké sochy. Aschenbachova obdivná, zpočátku čistě estetická, pozornost se postupně mění v posedlost.
Aschenbach chce kvůli dusnému počasí odjet, ale když se mu omylem zatoulají kufry, cítí tajnou radost, že musí zůstat. Vrátí se do hotelu a začne Tadzia sledovat na pláži i ve městě. Nikdy ho neosloví, jen ho pozoruje.
V Benátkách se začíná šířit asijská cholera. Úřady to tají, aby nepřišly o turisty. Město páchne dezinfekcí. Aschenbach se o epidemii dozví, ale nevaruje Tadziovu rodinu, protože nechce, aby odjeli. Jeho morálka se hroutí. Podléhá dionýskému opojení.
Aby se Tadziovi zalíbil, nechá se u holiče omladit – nabarvit vlasy a nalíčit tvář. Stává se z něj groteskní figura (podobná té, kterou na začátku opovrhoval na lodi).
V závěru Tadziova rodina plánuje odjezd. Aschenbach, nemocný a vyčerpaný, sedí na pláži a sleduje Tadzia, který stojí v moři a ukazuje rukou do dálky. Aschenbachovi se zdá, že ho zve do zaslíbené země (smrti). Spisovatel umírá na židli na pláži na srdeční slabost (nebo choleru), s pohledem upřeným na svůj idol.
Thomas Mann (1875–1955). Novela (1912) je jedním z jeho vrcholných děl. Inspirováno skutečným zážitkem v Benátkách a smrtí Gustava Mahlera (vzhled Aschenbacha).
Modernismus. Mann zkoumá vztah umělce a života, inspirován Nietzschovou filozofií (Zrození tragédie).
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců