Demytizace emigrantského snu a syrový pohled na život ukrajinské komunity v Česku, zkoumající ztrátu identity a střet kultur.
Česká republika (Praha, ubytovny, byty zaměstnavatelů) a vzpomínky na Ukrajinu.
Přelom 20. a 21. století (porevoluční doba).
Chronologické vyprávění rozdělené do kapitol. Text je monologem hlavní hrdinky.
Epika
Sociální román (groteskně-realistický)
Ich-forma (Olga).
Vyprávěcí (skaz), Úvahový (Olginy svérázné názory na svět), Popisný (detailní popis práce a špíny).
Román je monologem padesátileté Ukrajinky Olgy, která přijíždí do České republiky za svým manželem Olegem, aby zde vydělala peníze a zajistila lepší budoucnost pro své děti a vnoučata. Olga opustila svůj domov, svou profesi i sociální status a v Praze pracuje jako uklízečka v domácnostech a kancelářích.
Skrze Olginy oči vidíme českou společnost zespodu. Olga s břitkou ironií a zemitostí komentuje životní styl svých českých zaměstnavatelů. Vidí jejich plýtvání, neschopnost postarat se o sebe, rozpadlé vztahy a posedlost zbytečnostmi. Češi jí připadají jako děti, které si hrají na život, zatímco ona a její krajané musí tvrdě bojovat o přežití.
Olga žije na ubytovnách, v provizorních podmínkách, a posílá peníze domů na Ukrajinu, kde se za ně staví dům, ve kterém možná nikdy nebude bydlet. Postupně se jí hroutí i osobní život. Její manžel Oleg, který v Česku pracuje na stavbách, propadá apatii a nakonec si najde jinou ženu. Olga to nese těžce, ale zároveň pragmaticky – uvědomuje si, že jejich vztah už dávno vyprchal.
Krize nastává, když za Olgou přijíždí její dcera. Olga zjišťuje, že si s ní nerozumí. Dcera reprezentuje jiný svět, nechce dřít jako matka, ale chce si užívat západního života. Olga si uvědomuje svou vykořeněnost – do Čech nikdy plně nezapadne (vždy bude ta Ukrajinka s hadrem), ale na Ukrajinu už se vrátit nemůže, protože se jí odcizila.
V závěru románu se Olga, navzdory rozpadu rodiny a ztrátě iluzí, rozhodne v Čechách zůstat. Přijímá svůj úděl člověka na cestě. Kniha končí bez happy endu, ale s pocitem smíření a tvrdé životní síly hlavní hrdinky, která se odmítá litovat.
Petra Hůlová (narozena 1979) je jedna z nejpřekládanějších současných českých spisovatelek. Proslavila se debutem 'Paměť mojí babičce'. Její tvorba se vyznačuje experimentováním s jazykem, zájmem o cizí kultury a sociální témata. Často dává hlas okrajovým postavám (prostitutkám, imigrantům).
Česká literatura po roce 2000. Román reaguje na fenomén ukrajinské pracovní migrace v ČR, který byl do té doby v literatuře opomíjen. Hůlová se snaží nabourat černobílé vnímání imigrantů.
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců