Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Milan Kundera: Nesmrtelnost - rozbor díla

Téma:

Úvahy o podstatě lidské identity, o vztahu mezi obrazem člověka (imagologií) a jeho skutečným já, a o touze po nesmrtelnosti v paměti druhých.


Motivy:

  • nesmrtelnost (malá v paměti blízkých vs. velká v paměti dějin)
  • gesto (jako podstata identity)
  • imagologie (mediální obraz)
  • láska a erotika
  • náhoda a osud
  • Goethe a Hemingway (rozhovory v záhrobí)

Prostor děje:

Paříž (současnost autora), Výmar (doba Goetha), nebe/záhrobí.


Čas děje:

Prolínání časových rovin - 80. léta 20. století a 19. století (Goethe).


Kompozice:

7 dílů. Román je esejistický, polyfonní. Mísí fiktivní příběh (Agnes) s historickými epizodami (Goethe, Bettina) a autorovými vstupy.


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Filozofický román (esejistický román)


Postavy:

  • Agnes – Hlavní fiktivní hrdinka; citlivá žena, která se cítí odcizená v moderním světě plném hluku a imagologie; touží po samotě a nebytí; její příběh vznikl z gesta (mávnutí ruky starší ženy u bazénu).
  • Paul – Manžel Agnes; úspěšný právník; miluje Agnes, ale nerozumí její touze po úniku; žije ve světě slov a obrazů.
  • Laura – Sestra Agnes; je opakem Agnes – sentimentální, okázalá, touží po pozornosti a ztotožňuje se s rolí oběti; zamiluje se do Paula.
  • Johann Wolfgang Goethe – Historická postava; symbol velké nesmrtelnosti; je pronásledován Bettinou, která si na vztahu s ním buduje vlastní slávu.
  • Bettina von Arnim – Mladá obdivovatelka Goetha; manipulátorka, která vytváří mýtus o své lásce ke Goethovi, aby se stala nesmrtelnou po jeho boku.
  • Profesor Avenarius – Přítel autora (Kundery); hravý anarchista, který v noci propichuje pneumatiky autům, aby bojoval proti vážnosti světa.

Vypravěč:

Er-forma i ich-forma (autorský vypravěč Milan Kundera, který vstupuje do děje, komentuje ho a setkává se s postavami).


Vyprávěcí způsoby:

Esejistický styl, Vyprávění, Filozofická úvaha.


Typy promluv:

  • Esejistické vsuvky – Úvahy o gestu, o nesmrtelnosti, o románu.
  • Dialogy v záhrobí – Rozhovory mezi Goethem a Hemingwayem.

Obsah:

Román začíná scénou u bazénu v Paříži, kde autor (Kundera) pozoruje starší dámu, která při odchodu zamává plavčíkovi gestem plným mladistvého půvabu. Z tohoto gesta se v autorově fantazii zrodí postava Agnes.

Příběh Agnes je proplétán s úvahami o nesmrtelnosti. Kundera rozlišuje malou nesmrtelnost (paměť rodiny a přátel) a velkou nesmrtelnost (paměť lidstva, sláva), kterou nelze ovlivnit a která je často směšná. Jako příklad uvádí vztah Goetha a Bettiny von Arnim. Bettina se vnutila do Goethova života, aby se stala součástí jeho legendy. Goethe se marně bránil. Po smrti jsou oba spojeni v paměti dějin, přesně jak Bettina chtěla.

V současné linii Agnes pociťuje únavu ze života. Svět je pro ni hlučný a agresivní. Miluje svého muže Paula, ale uvědomuje si, že po jeho smrti by necítila smutek, ale úlevu a svobodu. Její sestra Laura je pravý opak – své city (i smutek) vystavuje na odiv. Když Lauru opustí milenec, vrhne se na Paula. Agnes se cítí v rodinném kruhu nadbytečná.

Agnes nakonec umírá při autonehodě (náhodná, zbytečná smrt). V posledních okamžicích cítí mír. Po její smrti si Paul vezme Lauru. Agnes se pomalu vytrácí z jejich paměti (malá nesmrtelnost mizí), zatímco Goethe v záhrobí vede vtipné debaty s Hemingwayem o tom, jak je otravné být nesmrtelný a souzený lidmi, kteří je nikdy nečetli. Román končí setkáním autora s profesorem Avenariem, kde oslavují hravost a nahodilost života.


Jazykové prostředky:

  • Intelektuální jazyk – Přesné definice pojmů (imagologie).
  • Ironie – Zejména v popisu Bettiny a její snahy o slávu.
  • Aforismy – Kundera často formuluje myšlenky v bonmotech.

Tropy a figury:

  • Metafora – Imagologie (nahrazení ideologie obrazem/reklamou).
  • Symbol – Gesto (mávnutí ruky) jako základní jednotka lidské existence, která je trvalejší než jedinec.
  • Paradox – Goethe touží po klidu, ale je odsouzen k věčnému soudu veřejnosti (nesmrtelnosti).

Milan Kundera

Milan Kundera (1929–2023). Česko-francouzský spisovatel. 'Nesmrtelnost' (1990) je jeho poslední román napsaný česky (ale primárně určený pro překlad). Kundera zde opouští politická témata (komunismus) a soustředí se na univerzální existenciální otázky.


Další autorova díla:

  • Nesnesitelná lehkost bytí
  • Žert
  • Pomalost (francouzsky)

Literární kontext:

Postmoderna. Román boří hranice mezi fikcí a realitou, autor přiznává, že postavy jsou jeho výtvorem. Je to kritika mediální civilizace.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský