Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Erich Maria Remarque: Nebe nezná vyvolených - rozbor díla

Téma:

Láska tváří v tvář smrti a touha prožít poslední okamžiky života naplno.


Motivy:

  • smrtelná nemoc (tuberkulóza)
  • láska a smrt (Eros a Thanatos)
  • život 'na dluh' (vypůjčený čas)
  • automobilové závody (riziko, rychlost)
  • sanatorium (izolace, čekání na smrt)
  • hledání smyslu života
  • luxus a povrchnost společnosti

Prostor děje:

Evropa – primárně Švýcarsko (horské sanatorium Montana), Paříž, Řím, Sicílie, Francouzská Riviéra.


Čas děje:

50. léta 20. století (poválečné období).


Kompozice:

Chronologická, rozdělená do kapitol.


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Psychologický román (milostný)


Postavy:

  • Lillian Dunkerqueová – Mladá, krásná Belgičanka; je smrtelně nemocná tuberkulózou a léčí se ve švýcarském sanatoriu; je inteligentní, ironická a plná touhy po životě; rozhodne se opustit sanatorium a prožít zbývající čas naplno; je smířená se smrtí, ale ne se čekáním na ni.
  • Clerfayt – Automobilový závodník; je zkušený, poněkud cynický a zvyklý riskovat život na trati; jeho život je povrchní, bez hlubších závazků; setkání s Lillian ho změní; bojí se závazků, ale zároveň ho fascinuje její odvaha.
  • Boris Volkov – Pacient v sanatoriu; Rus, rovněž smrtelně nemocný; je Lillianiným přítelem a 'druhem ve smrti'; je moudrý, melancholický a představuje svět těch, kteří zůstali v sanatoriu.
  • Hollmann – Bývalý automobilový závodník, přítel Clerfayta; také se léčí v sanatoriu; je to on, za kým Clerfayt původně přijel na návštěvu.

Vypravěč:

Er-forma (vševědoucí vypravěč, který se soustředí na vnitřní prožívání Lillian a Clerfayta).


Vyprávěcí způsoby:

Vyprávěcí (líčení jejich cesty po Evropě), Popisný (popisy luxusních hotelů, Paříže, závodů), Úvahový (časté filozofické dialogy a monology o smyslu života, smrti, lásce).


Typy promluv:

  • Přímá řeč – Dominantní; dialogy mezi Lillian a Clerfaytem jsou břitké, ironické a plné filozofických úvah.
  • Vnitřní monology – Zejména u Lillian, která reflektuje svou blížící se smrt a touhu žít.
  • Popisné pasáže – Líčení atmosféry sanatoria (místa čekání na smrt) v kontrastu s pulzujícím životem evropských měst.

Obsah:

Automobilový závodník Clerfayt přijíždí do švýcarského horského sanatoria Montana navštívit svého přítele a bývalého kolegu Hollmanna, který se zde léčí s tuberkulózou. V sanatoriu, izolovaném světě plném lidí čekajících na smrt, se setkává s mladou a krásnou Belgičankou Lillian Dunkerqueovou. Lillian je rovněž smrtelně nemocná, ale odmítá se podvolit pasivnímu čekání na konec.

Clerfayta okamžitě zaujme její ironický humor, odvaha a touha po životě. Lillian se rozhodne sanatorium opustit a utratit peníze, které jí zbývají, za poslední zážitek skutečného života. Požádá Clerfayta, aby ji vzal s sebou do Paříže. Clerfayt, ačkoliv se bojí závazků a je zvyklý na povrchní vztahy, souhlasí.

Začíná jejich společná cesta po Evropě. Lillian, která ví, že jí zbývá jen pár týdnů či měsíců, si plnými doušky užívá svobody – nakupuje drahé šaty v Paříži, cestují na Sicílii, na Francouzskou Riviéru. Clerfayt ji doprovází na automobilové závody (jako je Targa Florio), kde on sám neustále riskuje život.

Mezi dvěma lidmi, kteří žijí tváří v tvář smrti – ona kvůli nemoci, on kvůli profesi – vzniká hluboký, i když komplikovaný milostný vztah. Učí se od sebe navzájem: Clerfayt se od Lillian učí vážit si každého okamžiku a hloubce citu, zatímco Lillian díky němu poznává svět mimo zdi sanatoria. Jejich vztah je však neustále poznamenán vědomím blížícího se konce.

Clerfayt se do Lillian hluboce zamiluje a navrhne jí sňatek, protože se mylně domnívá, že se její stav lepší. Lillian, která ví, že umírá, ho odmítá, aby ho k sobě nepřipoutala.

Dojde k tragické ironii osudu. Clerfayt, profesionální závodník, který přežil mnoho nehod, má při jednom ze závodů vážnou havárii. Je těžce zraněn a umírá v nemocnici. Lillian, která měla zemřít první, tak přežije muže, kterého milovala. Po jeho smrti už nemá sílu ani důvod pokračovat ve svém vypůjčeném životě. Vrací se zpět do švýcarského sanatoria, kde o šest týdnů později v klidu umírá.


Jazykové prostředky:

  • Melancholický a lyrický styl – Přestože je jazyk věcný, má silný emocionální podtón.
  • {"Kontrast – Klíčový prvek"=>"život (závody, Paříž) vs. smrt (sanatorium); zdraví (Clerfayt) vs. nemoc (Lillian); rychlost (závodní auto) vs. pomalé umírání."}
  • Ironie a cynismus – Postavy (zejména Lillian) používají ironii jako obranu proti strachu ze smrti.
  • Filozofické dialogy – Rozhovory o pomíjivosti, hodnotě okamžiku, lásce a Bohu.
  • Symbolika – Závodní auto (symbol rizika a rychlého života, ale i smrti); sanatorium (izolovaný svět mimo realitu).

Tropy a figury:

  • Metafora – Život jako vypůjčený čas (původní název románu byl Geborgtes Leben - Vypůjčený život).
  • Personifikace – Smrt stála za dveřmi a trpělivě čekala.
  • Oxymóron – Živoucí mrtví (pacienti v sanatoriu).
  • Ironie osudu – Lillian, která má zemřít, přežije Clerfayta, který zemře při tom, co považoval za život (závodění).

Erich Maria Remarque

Erich Maria Remarque (1898–1970) byl německý spisovatel, jeden z nejvýznamnějších autorů 20. století. Proslavil se svým protiválečným románem 'Na západní frontě klid'. Sám bojoval v první světové válce a patřil k tzv. 'ztracené generaci'. Jeho díla byla nacisty zakázána a on musel emigrovat. 'Nebe nezná vyvolených' (1961) je jedním z jeho pozdních děl. V této době žil ve Švýcarsku a jeho tvorba se posunula od válečných a exilových témat k existenciálnějším otázkám lásky, života a smrti, často s melancholickým nádechem. Inspirací pro postavu Lillian byla herečka Marlene Dietrich, se kterou měl Remarque bouřlivý vztah.


Další autorova díla:

  • Na západní frontě klid
  • Tři kamarádi
  • Vítězný oblouk
  • Miluj bližního svého
  • Čas žít, čas umírat

Literární kontext:

Román 'Nebe nezná vyvolených' (1961) vznikl v poválečném období. Téma sanatoria a nemoci (TBC) navazuje na tradici evropské literatury počátku 20. století (např. Thomas Mann a jeho 'Kouzelný vrch'). Remarque však téma zpracovává jinak – ne jako filozofickou sondu do stavu Evropy, ale jako existenciální milostný příběh. Dílo se řadí k tzv. 'literatuře ztráty', která reflektuje křehkost života v poválečném světě. Remarque zde opět využívá svůj typický styl – kombinaci sentimentálního příběhu s věcným, střízlivým jazykem a filozofickým přesahem. Název odkazuje na myšlenku, že osud (nebe) si nevybírá a smrt může přijít kdykoli, bez ohledu na to, zda je člověk vyvolený nebo ne.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský