Absurdita byrokratického systému, ztráta lidské identity pod náporem prázdných frází a mechanismus kariérismu a přizpůsobivosti.
Byt rodiny Pludkových a Zahradní slavnost Likvidačního úřadu (neurčité místo, pravděpodobně Praha).
Neurčitý čas (doba totality/socialismu, 60. léta 20. století).
Drama o čtyřech dějstvích. Cyklická kompozice (hra končí podobně, jak začala, ale s proměněným hrdinou).
Drama
Absurdní drama
Chybí (drama).
Dialogy (často absurdní, cyklické, bez sdělné hodnoty).
Rodiče Pludkovi mají starost o budoucnost svého syna Huga. Otec Pludek, který si zakládá na svém maloměšťáckém původu, domluví Hugovi návštěvu u vlivného pana Kalabise na Zahradní slavnosti Likvidačního úřadu.
Hugo dorazí na slavnost, ale Kalabise nenajde. Místo toho se setkává s zahajovačem Plzákem a úředníky Likvidačního úřadu. Hugo, který zpočátku jen mlčí nebo koktá, rychle pochopí princip fungování tohoto světa. Začne napodobovat jejich jazyk plný frází, byrokratických obratů a nesmyslných mouder.
Jeho schopnost přizpůsobit se je dokonalá. Během rozhovorů postupně přehrává jak zahajovače Plzáka, tak ředitele úřadu. Hugo se stává mistrem prázdných slov. Dojde k absurdní situaci: Likvidační úřad má být zlikvidován, ale nikdo neví kým. Zahajovačská služba má být také zrušena (nebo zahájena?).
Hugo nakonec navrhne a vede Komisi pro likvidaci a zahajování, čímž vytvoří dokonalý byrokratický kolos, kde se likviduje zahajování a zahajuje likvidování. Všichni funkcionáři ho obdivují pro jeho dialektické schopnosti.
Když se Hugo vrátí domů, je z něj úplně jiný člověk – sebevědomý funkcionář mluvící v nesrozumitelných frázích. Jeho vlastní rodiče ho nepoznávají (Bohužel, my máme syna Huga). Hugo jim vysvětlí, že Já je jen pomocná konstrukce a že on sám vlastně neexistuje, existuje jen jeho funkce. Hra končí Hugovým monologem, který je snůškou frází, čímž je dokonán totální rozpad jeho identity. Zvítězil, ale přestal být člověkem.
Václav Havel (1936–2011). Český dramatik, disident, esejista a prezident. Představitel absurdního divadla. 'Zahradní slavnost' (1963) je jeho první celovečerní hrou, která ho proslavila. Analyzuje v ní vztah jazyka a moci.
České absurdní drama 60. let. Reakce na vyprázdněnost oficiálního jazyka komunistického režimu. Havel ukazuje, jak systém nutí člověka vzdát se sebe sama, aby přežil a uspěl.
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců