Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Josef Čapek: Stín kapradiny - rozbor díla

Téma:

Zločin, vina, svědomí a marný útěk před spravedlností i vlastním nitrem, který končí tragicky.


Motivy:

  • zločin (vražda)
  • svědomí a vina
  • útěk a štvanice
  • příroda (les, kapradina jako symbol úkrytu i pasti)
  • přátelství (destruktivní)
  • smrt
  • sen a realita

Prostor děje:

Venkov, lesy (křivoklátské lesy), samoty.


Čas děje:

Neurčitý čas (20. léta 20. století).


Kompozice:

Chronologická, baladická novela.


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Baladická novela (psychologická)


Postavy:

  • Ruda Aksamit – Jeden z dvojice mladíků; je citlivější, bázlivější, podléhá halucinacím a výčitkám svědomí; v lese vidí přízraky; je psychicky labilnější.
  • Vašek Kala – Druhý mladík; je drsnější, cyničtější a pragmatičtější; snaží se udržet chladnou hlavu, ale i on podléhá strachu a beznaději.
  • Myslivec – Oběť vraždy; jeho smrt (zastřelení) spustí kolotoč viny.
  • Četníci – Pronásledovatelé; symbol neodvratného trestu.

Vypravěč:

Er-forma (vševědoucí vypravěč, který se noří do psychiky obou hrdinů).


Vyprávěcí způsoby:

Vyprávěcí (útěk), Popisný (lyrické popisy lesa, které kontrastují s hrůzou situace), Psychologický (sny, blouznění).


Typy promluv:

  • Dialogy – Často útržkovité, plné strachu a vzájemného obviňování.
  • Vnitřní monology – Popisy horečnatých stavů a strachu.

Obsah:

Dva mladíci, Ruda Aksamit a Vašek Kala, pytlačí v lese. Jsou přistiženi myslivcem. V panice a strachu z trestu myslivce zastřelí. Tento okamžik změní jejich život v noční můru. Z obyčejných kluků se stávají vrazi a psanci.

Dávají se na útěk. Jejich cílem je uniknout četníkům a spravedlnosti, ale především utíkají sami před sebou. Skrývají se v hlubokých lesích (stín kapradiny). Zpočátku doufají v záchranu, sní o útěku do ciziny, ale postupně se jejich situace zhoršuje. Dochází jim jídlo, jsou špinaví, vyčerpaní a propadají paranoii.

Příroda, která jim měla poskytnout úkryt, se stává jejich vězením. Les je krásný, ale lhostejný k jejich utrpení, nebo se jim v horečkách jeví jako hrozivý. Ruda, který je citlivější, začíná blouznit. Vidí myslivce, slyší hlasy. Vašek se ho snaží držet při smyslech, ale i on ztrácí sílu. Vztah mezi nimi se mění – od spojenectví k vzájemné nenávisti a podezřívání.

Jejich útěk je marný. Jsou obklíčeni četníky. V bezvýchodné situaci, kdy nemají kam jít a svědomí je tíží víc než strach ze smrti, se rozhodnou pro sebevraždu. Zastřelí se v stínu kapradiny, který se stal jejich hrobem. Baladický příběh končí smrtí, která je jediným vykoupením z jejich viny.


Jazykové prostředky:

  • Lyrismus – Jazyk je básnický, metaforický, což je v kontrastu s tématem zločinu (baladický rys).
  • Symbolika – Kapradina (symbol lesa, tajemství, ale i něčeho, co skrývá zlo; 'stín kapradiny' je stín viny).
  • Atmosféra – Temná, tísnivá, snová.

Tropy a figury:

  • Personifikace – Les a příroda ožívají a stávají se svědky i soudci.
  • Metafora – 'Stín kapradiny' (vina, která je neopouští).
  • Kontrast – Krása přírody vs. ošklivost činu.

Josef Čapek

Josef Čapek (1887–1945) byl český malíř, spisovatel a básník, bratr Karla Čapka. Jeho literární dílo je méně rozsáhlé, ale velmi výrazné. Inklinoval k expresionismu a baladickému ladění. 'Stín kapradiny' (1930) je jeho nejznámější prozaické dílo. Zemřel v koncentračním táboře Bergen-Belsen.


Další autorova díla:

  • Kulhavý poutník
  • Básně z koncentračního tábora
  • Ze života hmyzu (s Karlem Čapkem)
  • Povídání o pejskovi a kočičce

Literární kontext:

Novela 'Stín kapradiny' (1930) patří do české meziválečné prózy. Je ovlivněna expresionismem (důraz na úzkost, vnitřní stavy) a baladickou tradicí (zločin a trest). Čapek zde neřeší detektivní zápletku, ale psychologii viny. Dílo bylo zfilmováno Františkem Vláčilem.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský