Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Arkadij a Boris Strugacčtí: Stalker (Piknik u cesty) - rozbor díla

Téma:

Kontakt s mimozemskou civilizací, která si nás ani nevšimla, a lidská touha po štěstí, která naráží na vlastní chamtivost a morální limity.


Motivy:

  • Pásmo (Zóna) – místo plné anomálií
  • mimozemšťané (Návštěva)
  • stalker (průvodce, pašerák)
  • zlatá koule (plní přání)
  • lidská chamtivost vs. naděje
  • věda vs. instinkt
  • mutace a děti stalkerů

Prostor děje:

Město Harmont (fiktivní, v Kanadě nebo USA) v blízkosti Pásma.


Čas děje:

Budoucnost (cca 70.–80. léta 20. století).


Kompozice:

Čtyři kapitoly, pokrývající několik let života hlavního hrdiny.


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Sci-fi román (filozofický)


Postavy:

  • Redrick 'Ryšavec' Schuhart – Hlavní hrdina, stalker; drsný, cynický, ale v jádru citlivý muž; živí se vynášením artefaktů ze Zóny; miluje svou ženu a zmutovanou dceru ('Opičku'); jeho život je neustálý boj o přežití a smysl.
  • Kirill Panov – Ruský vědec; Redrickův přítel; idealista, který věří ve vědu; zemře v Zóně kvůli neopatrnosti (nebo smůle).
  • Sup (Barbridge) – Starý, bezohledný stalker; posílá lidi na smrt, aby sám přežil; touží po Zlaté kouli, aby získal mládí.
  • Arthur – Syn Supa; mladý, naivní a krásný; jde s Redrickem ke Zlaté kouli; obětuje se (zemře v 'mlýnku na maso'), aby Redrick mohl vyslovit přání.

Vypravěč:

Er-forma (často z pohledu Redricka) a Ich-forma (v některých částech).


Vyprávěcí způsoby:

Vyprávěcí, Popisný (anomálie v Zóně), Úvahový.


Typy promluv:

  • Slang stalkerů – Specifické názvy pro artefakty ('prázdná', 'ježatice').
  • Filozofické monology – Doktor Valentin Pilman vysvětluje teorii 'Pikniku u cesty' (mimozemšťané se tu jen zastavili jako na pikniku a nechali tu odpadky, které my nechápeme).

Obsah:

Na Zemi existuje několik Pásem – míst, kde krátce přistáli mimozemšťané. Po jejich odletu zde zůstaly podivné předměty (artefakty) a fyzikální anomálie, které popírají pozemské zákony. Vstup do Pásma je zakázán, ale stalkeři tam tajně pronikají a vynášejí artefakty, které prodávají na černém trhu nebo vědcům.

Redrick Schuhart je zkušený stalker. V první části pracuje jako laborant v Institutu a legálně vodí vědce do Zóny. Jeho přítel Kirill však zemře po doteku stříbřité pavučiny. Redricka to poznamená.

O několik let později je Redrick na volné noze, má ženu Gutu a dceru Marii, která je mutant (Opička) – děti stalkerů se často rodí postižené vlivem Zóny. Redrick se snaží vydělat peníze, aby rodinu zabezpečil, ale skončí ve vězení.

V závěrečné části se Redrick vydává na poslední, zoufalou výpravu. Jeho cílem je mýtická Zlatá koule, která prý splní každé, i nejtajnější přání. Jde s ním mladý Arthur, syn starého stalkera Supa. Sup prozradil Redrickovi cestu výměnou za to, že Redrick vezme Arthura s sebou. Cesta je past – k Zlaté kouli se dá dostat jen tak, že se obětuje jeden člověk, kterého mlýnek na maso (gravitační anomálie) rozdrtí. Sup poslal vlastního syna na smrt, aby získal výhodu (nebo se ho zbavil?).

Redrick a Arthur projdou peklem Zóny. Když dorazí ke Kouli, Arthur, který nic netuší, běží k ní a křičí své přání: Štěstí pro všechny, zadarmo, a ať nikdo neodejde s prázdnou! Vzápětí ho anomálie zabije.

Redrick zůstane sám před Koulí. Je vyčerpaný, špinavý a prázdný. Uvědomí si, že celý život jen hrabal peníze a přežíval. Nemá slova, nemá myšlenky. Nakonec, v zoufalství, nemůže vyslovit nic jiného než Arthurovo naivní přání, protože si uvědomí, že je to jediné, co má smysl: Štěstí pro všechny… Konec je otevřený – splní Koule přání, nebo je to jen další lhostejný kosmický odpad?


Jazykové prostředky:

  • Neologismy – Názvy mimozemských předmětů.
  • Drsný jazyk – Odráží tvrdý život stalkerů.
  • Tajemno – Popisy neviditelných hrozeb v Zóně.

Tropy a figury:

  • Metafora – 'Piknik u cesty' (vztah lidstva a mimozemšťanů).
  • Symbol – Zlatá koule (naděje, Bůh, nebo jen další past?).
  • Gradace – Cesta k Zlaté kouli.

Arkadij a Boris Strugacčtí

Bratři Strugacčtí (Arkadij a Boris) byli nejslavnější sovětští autoři sci-fi. Jejich díla jsou filozofická, často kritická k režimu (skrytě). 'Piknik u cesty' (1972) je jejich nejslavnější dílo, které inspirovalo film Andreje Tarkovského 'Stalker' a sérii her.


Další autorova díla:

  • Je těžké být bohem
  • Pondělí začíná v sobotu
  • Město odsouzené

Literární kontext:

Kniha patří ke zlatému fondu světové sci-fi. Odklání se od technického optimismu k filozofii a sociologii. Zkoumá kontakt s neznámem, který není hrdinský, ale špinavý a nebezpečný.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský