Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Émile Zola: Nana - rozbor díla

Téma:

Morální rozklad francouzské společnosti za Druhého císařství, prostituce jako nástroj zkázy a vliv dědičnosti a prostředí na osud člověka.


Motivy:

  • prostituce (kurtizána)
  • sex a vášeň
  • peníze a marnotratnost
  • divadlo a herectví
  • rozklad společnosti
  • dědičnost (alkoholismus, degenerace)
  • zlatá moucha (symbol Nany)

Prostor děje:

Paříž (divadlo Varieté, byty milenců, dostihové závodiště, paláce).


Čas děje:

60. léta 19. století (období Napoleona III.), končí rokem 1870 (začátek prusko-francouzské války).


Kompozice:

Chronologická. Součást cyklu Rougon-Macquartové (9. svazek).


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Naturalistický román (společenský)


Postavy:

  • Nana – Hlavní hrdinka; dcera pradleny Gervaisy a alkoholika Coupeaua (z románu Zabiják); je krásná, smyslná, ale hloupá, líná a bez talentu (neumí hrát ani zpívat); její jedinou mocí je sex; je zlatou mouchou, která se z hnoje ulice vznese do paláců, aby nakazila a zničila celou společnost; sama je obětí své dědičnosti a prostředí; nakonec umírá na neštovice v hrozném stavu.
  • Hrabě Muffat – Vysoce postavený, zbožný dvořan; Nana ho naprosto zotročí; kvůli ní ztratí čest, majetek i rodinu; symbolizuje pád aristokracie.
  • Steiner – Bankéř; Nana ho finančně zruinuje.
  • Zoe – Nanina komorná; chladně řídí Nanin provoz.
  • Fontan – Herec; Nana se do něj zamiluje a žije s ním v chudobě, on ji bije a vyhazuje; ukázka toho, že Nana touží po hrubosti svého původního prostředí.
  • Satin – Nanina přítelkyně (lesbický vztah); prostitutka z ulice.

Vypravěč:

Er-forma (vševědoucí, objektivní, naturalistický pozorovatel).


Vyprávěcí způsoby:

Popisný (detailní popisy luxusu i hnusu), Vyprávěcí.


Typy promluv:

  • Dialogy – Odhalují prázdnotu postav.
  • Popisy těla – Zola se nevyhýbá erotice a ošklivosti.

Obsah:

Román začíná v divadle Varieté, kde má premiéru hra Plavovlasá Venuše. Hlavní roli hraje Nana, dívka z ulice bez talentu, která však publikum uchvátí svou nahotou a živočišnou sexualitou. Paříž jí leží u nohou.

Nana se stává luxusní prostitutkou (kurtizánou). Její dům se stává centrem, kde se scházejí muži z nejvyšších kruhů. Nana je postupně finančně a morálně ničí. Bankéř Steiner jí kupuje venkovské sídlo, hrabě Muffat jí dává celé jmění. Nana je rozmarná, ničí drahé dary, podvádí své milence s kdekým (včetně herce Fontana, který ji bije, nebo prostitutky Satin).

Nana představuje ničivou sílu přírody. Nemá žádný plán, jen spotřebovává a ničí. Muži kvůli ní páchají sebevraždy (mladý Georges Hugon), kradou nebo bankrotují. Hrabě Muffat se plazí u jejích nohou a snáší jakékoli ponížení (hraje psa), jen aby s ní mohl být.

V závěru Nana odjíždí a cestuje po světě. Vrací se do Paříže v době, kdy vypuká prusko-francouzská válka (1870). Ubytuje se v hotelu, ale nakazí se neštovicemi od svého syna (který umírá). Nana umírá v hrozných bolestech a osamocení (její dřívější obdivovatelé se bojí nákazy).

Zola naturalisticky popisuje její mrtvolu: z krásné Venuše zbyla jen hnisající, neforemná hmota (hromada masa a krve, lopata hniloby). Pod okny hotelu dav volá Na Berlín!, vstříc válce, která zničí zkažené císařství stejně, jako neštovice zničily Nanu.


Jazykové prostředky:

  • Naturalismus – Důraz na biologickou stránku člověka (pudy, nemoci, pachy).
  • Kontrast – Vnější lesk Paříže vs. morální bahno.
  • Metafory – Nana jako masa, zvíře.
  • Symbolika – Závodní kůň jménem Nana (vítězí, ale je to jen zvíře).

Tropy a figury:

  • Symbol – Zlatá moucha (vzešlá z hnoje, rozsévá nákazu).
  • Gradace – Stupňování Nanina vlivu a destrukce okolí.
  • Ironie – Nana, symbol sexu a krásy, umírá jako zohavená mrtvola.

Émile Zola

Émile Zola (1840–1902). Francouzský spisovatel, zakladatel naturalismu. Věřil, že literatura má být vědecká (studovat vliv dědičnosti a prostředí). 'Nana' (1880) vyvolala skandál, ale měla obrovský úspěch.


Další autorova díla:

  • Zabiják
  • Germinal
  • Břicho Paříže
  • Lidská bestie

Literární kontext:

Francouzský naturalismus. Román je kritikou zkažené společnosti Druhého císařství, která směřuje ke katastrofě (válka s Pruskem).


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský