Studijní materiály
EXTRA Kontakt

David Herbert Lawrence: Milenec lady Chatterleyové - rozbor díla

Téma:

Kritika industrializované, odlidštěné společnosti a hledání naplnění skrze přirozený, pudový a vášnivý milostný vztah.


Motivy:

  • cizoložství a vášeň
  • industrializace vs. příroda
  • třídní rozdíly (aristokracie vs. dělník)
  • tělesnost a sexualita (jako forma spásy)
  • impotence (fyzická i emocionální)
  • odcizení a samota
  • život a smrt (kontrast lesa a dolů)

Prostor děje:

Anglie, panství Wragby Hall v průmyslové oblasti Midlands (kontrast mezi starým sídlem, ošklivou průmyslovou vesnicí Tevershall a přilehlým lesem).


Čas děje:

Po první světové válce (20. léta 20. století).


Kompozice:

Chronologická, rozdělená do kapitol.


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Psychologický a sociální román (ve své době považovaný za skandální a erotický)


Postavy:

  • Constance (Connie) Chatterleyová – Hlavní hrdinka; mladá, inteligentní žena z vyšší vrstvy; je vdaná za ochrnutého aristokrata; cítí se emocionálně i fyzicky frustrovaná a odcizená v intelektuálním, ale chladném světě svého manžela; postupně objevuje svou tělesnost a vášeň ve vztahu s Mellorsem.
  • Oliver Mellors – Hajný na panství Wragby; bývalý důstojník, který se dobrovolně vrátil k dělnické třídě; je inteligentní, ale drsný, cynický a uzavřený; představuje přirozeného, pudového muže spojeného s přírodou; je opakem Clifforda.
  • Sir Clifford Chatterley – Manžel Connie; aristokrat a majitel uhelných dolů; je ochrnutý od pasu dolů (válečné zranění); je emocionálně chladný, intelektuální a posedlý průmyslem a úspěchem; představuje impotentní, odumírající třídu a odlidštěnou industrializaci.
  • Paní Boltonová – Ošetřovatelka sira Clifforda; žena z místní vesnice; je mazaná a obratně manipuluje Cliffordem; představuje dělnickou třídu, která postupně přebírá moc nad paralyzovanou aristokracií.
  • Michaelis – Mladý, úspěšný dramatik; jeden z intelektuálních hostů na Wragby; má krátký a neuspokojivý poměr s Connie; představuje povrchní, moderní úspěch bez skutečné hloubky.

Vypravěč:

Er-forma (vševědoucí vypravěč, který často nahlíží do psychiky postav, zejména Connie).


Vyprávěcí způsoby:

Popisný (detailní popisy průmyslové krajiny v kontrastu s lesem), Vyprávěcí (líčení děje), Úvahový (dlouhé pasáže reflektující odcizení, sexualitu, stav společnosti).


Typy promluv:

  • Pásmo vypravěče – Často s filozofickými a psychologizujícími komentáři.
  • Přímá řeč – Dialogy mezi postavami, které odhalují jejich třídní postavení (Mellorsův dialekt vs. Cliffordova intelektuální mluva).
  • Vnitřní monology – Zejména u Connie, která analyzuje svou frustraci a probouzející se touhu.

Obsah:

Lady Constance (Connie) Chatterleyová žije na ponurém anglickém panství Wragby Hall se svým manželem, sirem Cliffordem. Clifford je aristokrat a majitel uhelných dolů, který se vrátil z první světové války ochrnutý od pasu dolů. Jejich manželství je chladné a čistě intelektuální. Clifford tráví čas psaním povrchních povídek a obklopuje se cynickými intelektuály. Connie, mladá a plná života, se cítí uvězněná, frustrovaná a odcizená. Její život se smrskl na péči o invalidního manžela v prostředí ošklivé průmyslové krajiny.

Clifford, který si je vědom její frustrace a zároveň touží po dědici, jí chladně navrhne, aby si našla milence z jejich společenské vrstvy a počala s ním dítě, které by pak vydávali za jeho. Connie je tímto pragmatickým a odlidštěným návrhem znechucena. Po krátkém a neuspokojivém poměru se spisovatelem Michaelisem se Connie cítí ještě prázdnější.

Stále více času tráví v lese, který jako jediný na panství unikl industrializaci. Zde se setkává s novým hajným, Oliverem Mellorsem. Mellors je muž z nižší třídy, bývalý důstojník, který pohrdá společností a žije uzavřeně. Mezi Connie a Mellorsem postupně vzniká silná fyzická přitažlivost. Jejich setkání v hájovně přerostou ve vášnivý milostný poměr. Pro Connie je tento vztah probuzením – poprvé v životě zažívá skutečnou tělesnou vášeň a citové naplnění. Skrze tento vztah nachází spojení s přírodou a přirozeným rytmem života, který Cliffordův mechanický svět postrádá.

Jejich vztah je však prozrazen Mellorsovou zákeřnou manželkou, která se vrátí a způsobí skandál. Mellors je propuštěn. Connie ve stejné době zjišťuje, že je těhotná. Otevřeně se přizná Cliffordovi, který je rozzuřený – ne kvůli nevěře, ale proto, že si vybrala milence z tak nízké společenské třídy.

Connie opouští Clifforda a odjíždí do Itálie. Román končí otevřeně. Connie a Mellors jsou odděleni, oba čekají na rozvod se svými partnery. Mellors pracuje na farmě a píše Connie dopis plný naděje, že budou moci začít nový, společný a přirozený život, až budou oba volní.


Jazykové prostředky:

  • {"Kontrast – Klíčový prvek"=>"příroda (les) vs. průmysl (doly); tělo (Mellors) vs. intelekt (Clifford); život vs. smrt."}
  • Symbolika – Ochrnutí Clifforda (symbol impotence aristokracie a industrializace); les (symbol přirozenosti, života, útočiště); bažanti (Mellorsova péče o život).
  • Naturalistické prvky – Otevřený a ve své době šokující popis sexuálních aktů a tělesnosti.
  • Používání dialektu – Mellors často mluví místním nářečím (Derbyshire), aby zdůraznil svůj původ a odstup od Connie.
  • Senzuální a lyrické popisy – Zejména při líčení přírody a intimních scén.
  • Filozofické pasáže – Autorovy úvahy o směřování moderní civilizace.

Tropy a figury:

  • Metafora – Studený oheň intelektu (Clifford) vs. živý plamen (Mellors).
  • Symbol – Uhelné doly (jako peklo, které ničí krajinu i lidi).
  • Alegorie – Celý příběh jako alegorie boje mezi přirozeným životem a mechanickou civilizací.
  • Eufemismy a dysfemismy – Lawrence se záměrně vyhýbá eufemismům pro sexualitu a používá přímá (v té době vulgární) slova.

David Herbert Lawrence

David Herbert Lawrence (1885–1930) byl anglický spisovatel, básník a malíř. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších a nejkontroverznějších autorů 20. století. Pocházel z hornické rodiny v Nottinghamshire, což silně ovlivnilo jeho kritický pohled na industrializaci a třídní rozdíly. Jeho díla se často zabývají psychologií mezilidských vztahů, sexualitou, pudy a kritikou moderní, odlidštěné společnosti. 'Milenec lady Chatterleyové' (1928) byl jeho poslední a nejslavnější román. Kvůli otevřenému popisu sexuality a používání vulgarismů byl v mnoha zemích (včetně Velké Británie) zakázán jako obscénní. Slavný soudní proces v Británii v roce 1960, který vedl k povolení jeho vydání, se stal mezníkem v boji za svobodu slova.


Další autorova díla:

  • Synové a milenci
  • Duha
  • Ženy milující
  • Liška

Literární kontext:

Dílo patří do moderní britské literatury (modernismus). Bylo napsáno v roce 1928, v meziválečném období, které bylo poznamenáno deziluzí z války a kritikou starých pořádků. Lawrence reaguje na odcizení moderního člověka způsobené industrializací a intelektualismem. 'Milenec lady Chatterleyové' byl vydán nejprve soukromě v Itálii, ale ve Velké Británii byl oficiálně zakázán až do roku 1960. Následný soudní proces (Regina v. Penguin Books Ltd) je považován za klíčovou událost v historii cenzury a literatury. Román je přelomový svým otevřeným a vážným zobrazením sexuality ne jako samoúčelné pornografie, ale jako vitální síly schopné regenerovat člověka a společnost.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský