Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Lawrence Ferlinghetti: Lunapark v hlavě - rozbor díla

Téma:

Kritika konzumní americké společnosti, volání po svobodě a kráse, zpřístupnění poezie obyčejným lidem.


Motivy:

  • Amerika (komerce, billboardy)
  • lunapark (svět jako bláznivý kolotoč)
  • Goya (hrůzy války)
  • Kristus (sesazený z kříže do reality)
  • láska a sex
  • demokracie a politika
  • umění (malířství, poezie)

Prostor děje:

Spojené státy (San Francisco), mysl básníka.


Čas děje:

50. léta 20. století (doba Beat generation).


Kompozice:

Básnická sbírka. Básně nejsou pojmenované, jen číslované (nebo začínají prvním veršem). Volný verš, grafické členění textu.


Literární druh:

Lyrika


Literární žánr:

Beatnická poezie (angažovaná lyrika)


Postavy:

  • Lyrický subjekt – Básník; pozorovatel, kritik, ironik; toulá se městem a komentuje svět; je civilní, mluví hovorovým jazykem; odmítá elitářství.
  • Postavy z obrazů a historie – Goya, Kristus, Chagall, Washington.

Vypravěč:

Lyrický subjekt.


Vyprávěcí způsoby:

Asociace, Popis, Reflexe.


Typy promluv:

  • Volný verš – Nepravidelný rytmus, připomíná jazz.
  • Hovorový jazyk – Přístupný každému.
  • Intertextualita – Odkazy na jiná díla.

Obsah:

Sbírka nemá jednotný děj, je to soubor básní, které reagují na svět 50. let. Titul A Coney Island of the Mind (česky Lunapark v hlavě) odkazuje na slavný zábavní park v New Yorku – mysl moderního člověka je jako tento park: plná hluku, barev, levné zábavy, chaosu a absurdit.

V jedné z nejslavnějších básní (V Goyových největších výjevech…) srovnává utrpení na Goyových obrazech z napoleonských válek se současnou Amerikou. Vidí stejné utrpení, ale zakryté nablýskanými auty a billboardy (na dálnicích padesát proudů širokých).

V jiné básni (Svět je báječné místo k narození) ironicky vyjmenovává krásy života, aby vzápětí dodal pokud vám nevadí, že pár lidí umírá hlady.

Básník se vysmívá konformitě, politice a náboženskému pokrytectví. Krista zobrazuje ne jako božstvo, ale jako chlápka, který by dnes byl považován za blázna nebo beatnika. Zároveň oslavuje lásku, krásu a svobodu. Jeho poezie je vizuální (jako obrazy) a hudební (jako jazz).


Jazykové prostředky:

  • Grafické uspořádání – Verše jsou 'rozházené' po stránce (schodovité uspořádání), určují tempo čtení.
  • Ironie a sarkasmus – Kritika 'Amerického snu'.
  • Metafora – 'Svět je báječné místo k narození' (báseň plná ironie).
  • Opakování – Pro zdůraznění rytmu.

Tropy a figury:

  • Metafora – 'Lunapark v hlavě' (chaos a pestrost moderního světa).
  • Aluze – Na Goyovy obrazy 'Hrůzy války' (srovnání s moderní americkou dálnicí).
  • Ironie – 'Nebojte se, všechno je v pořádku' (zatímco svět se hroutí).

Lawrence Ferlinghetti

Lawrence Ferlinghetti (1919–2021). Americký básník, malíř a nakladatel (City Lights Books). Byl srdcem Beat generation v San Franciscu, ačkoliv sám se za beatnika nepovažoval. Vydal Ginsbergovo Kvílení. Jeho poezie byla určena k přednesu, často s jazzovým doprovodem.


Další autorova díla:

  • Startuji ze San Francisca
  • Tajný význam věcí

Literární kontext:

Sbírka (1958) je jednou z nejprodávanějších básnických knih 20. století. Ferlinghetti chtěl poezii vyvést z akademických kruhů na ulici. Jeho styl je jasný, vizuální a angažovaný.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský