Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Alexandre Dumas starší: Tři mušketýři - rozbor díla

E-kniha (357 stran)

Téma:

Dobrodružství, přátelství a politické intriky v boji za čest krále a královny.


Motivy:

  • přátelství a věrnost ('Všichni za jednoho, jeden za všechny')
  • čest a odvaha
  • láska a romantika
  • politické intriky (kardinál vs. král)
  • špionáž (milady)
  • souboje a dobrodružství
  • historické události (oblékání La Rochelle)

Prostor děje:

Francie (Paříž, Gaskoňsko, Calais, pevnost La Rochelle) a Anglie (Londýn).


Čas děje:

Léta 1625–1628, za vlády krále Ludvíka XIII. a působení kardinála Richelieua.


Kompozice:

Chronologická, děj je řetězcem dobrodružných epizod. Román vycházel na pokračování.


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Historický dobrodružný román


Postavy:

  • d'Artagnan – Hlavní hrdina; mladý, chudý gaskoňský šlechtic; je statečný, horkokrevný, chytrý a ctižádostivý; touží se stát mušketýrem; je věrným přítelem a romantickým hrdinou; je hnacím motorem většiny událostí.
  • Athos – Nejstarší a nejušlechtilejší z mušketýrů; je moudrý, klidný, melancholický a má aristokratické vystupování; skrývá temné tajemství ze své minulosti (byl manželem milady); funguje jako otcovská figura pro d'Artagnana.
  • Porthos – Silný, hlučný a poněkud domýšlivý mušketýr; miluje dobré jídlo, pití, krásné ženy a chvástání; je dobrosrdečný a absolutně věrný svým přátelům; představuje fyzickou sílu skupiny.
  • Aramis – Tichý, elegantní a pohledný mušketýr; je rozpolcený mezi vojenskou službou a touhou stát se knězem; je vzdělaný, píše verše a je znalcem dvorských intrik; má tajné milostné pletky.
  • Kardinál Richelieu – Hlavní politický protivník; skutečný vládce Francie; je inteligentní, chladný, vypočítavý a mocný; má vlastní armádu (gardisty) a síť špionů; je zobrazen jako schopný státník, nikoli jen jako prostý padouch.
  • Milady de Winter – Hlavní záporná postava; krásná, inteligentní a absolutně bezohledná špionka ve službách kardinála; je ďábelsky zlá, mstivá a manipulativní; má temnou minulost (byla Athosovou ženou); je zodpovědná za mnoho tragédií.
  • Král Ludvík XIII. – Slabý panovník, ovlivnitelný kardinálem; je spíše figurkou v politické hře.
  • Královna Anna Rakouská – Manželka Ludvíka XIII.; je hrdá, ale politicky izolovaná; její tajný vztah s anglickým vévodou z Buckinghamu (aféra s přívěsky) je hlavní zápletkou.

Vypravěč:

Er-forma (vševědoucí vypravěč).


Vyprávěcí způsoby:

Vyprávěcí (dominantní, rychlý spád děje), Dialogický (děj je silně posouván dialogy), Popisný (popisy Paříže 17. století, soubojů, oděvů).


Typy promluv:

  • Přímá řeč – Velmi časté, živé a úsečné dialogy, které definují postavy.
  • Pásmo vypravěče – Líčení soubojů, útěků, intrik a historického pozadí.
  • Dopisy a písemné vzkazy – Často slouží jako hybatelé děje (dopisy od královny, rozkazy od kardinála).

Obsah:

Příběh začíná v roce 1625, kdy se mladý a temperamentní d’Artagnan z Gaskoňska vydává do Paříže s doporučujícím dopisem pro kapitána královských mušketýrů, pana de Tréville. Cestou je však uražen tajemným mužem (později se ukáže, že je to hrabě de Rochefort, agent kardinála) a o dopis přijde. V Paříži se mu podaří dostat k panu de Tréville, ale svou zbrklostí si během jediného dne znepřátelí tři nejznámější mušketýry – Athose, Porthose a Aramise – a se všemi si domluví souboj.

Když se chystá na první souboj s Athosem, jsou přepadeni kardinálovou gardou (souboje jsou zakázané). D’Artagnan se okamžitě postaví na stranu mušketýrů a společně gardisty porazí. Tím si získá jejich přátelství, které je zpečetěno heslem Všichni za jednoho, jeden za všechny!. D’Artagnan se zatím nemůže stát mušketýrem, ale vstoupí do služeb pana des Essarts. Zamiluje se do paní Constance Bonacieux, ženy svého bytného a švadleny královny Anny Rakouské.

Hlavní zápletka se točí kolem politického boje mezi králem Ludvíkem XIII. (resp. jeho mušketýry) a všemocným kardinále Richelieu (a jeho gardisty a špiony). Kardinál chce královnu Annu kompromitovat a odhalit její tajnou lásku k anglickému vévodovi z Buckinghamu. Královna darovala Buckinghamovi jako zástavu lásky dvanáct diamantových přívěsků, které dostala od krále. Kardinál, který se to dozví od své špionky milady de Winter, přesvědčí krále, aby uspořádal ples, na kterém by si královna měla přívěsky vzít.

Královna je zoufalá. D’Artagnan se nabídne, že přívěsky přiveze zpět. Spolu s Athosem, Porthosem a Aramisem se vydává na dobrodružnou cestu do Anglie. Cestou jsou však jeden po druhém zdrženi v léčkách nastražených kardinálovými agenty. Do Londýna dorazí jen d’Artagnan. Zjistí, že milady de Winter stihla Buckinghamovi dva přívěsky ukrást. Vévoda však nechá bleskově vyrobit dva nové a d’Artagnan je doručí královně v poslední chvíli, čímž ji zachrání před ponížením.

Pomsta kardinála a milady je však krutá. Milady unese a otráví Constanci Bonacieux. Mušketýři se rozhodnou milady dopadnout a soudit. Zjistí její totožnost – je to bývalá žena hraběte de la Fère (Athose), zločinka cejchovaná lilií (symbol zločinu). Milady je dopadena a odsouzena k smrti.

Román končí během obléhání pevnosti La Rochelle. D’Artagnan je za své služby konečně jmenován poručíkem mušketýrů. Přátelé se však rozcházejí: Athos odchází na venkov, Porthos se žení s bohatou vdovou a Aramis vstupuje do kláštera.


Jazykové prostředky:

  • Dynamický a poutavý styl – Rychlé střídání scén, napětí, minimum dlouhých popisů.
  • Historický kolorit – Používání dobových výrazů (mušketýr, gardista, rapír), popis reálií Francie 17. století.
  • Hesla a motta – 'Všichni za jednoho, jeden za všechny!' se stalo světoznámým.
  • Humor a ironie – Zejména v chování Porthose, v d'Artagnanově zbrklosti a ve vztazích mezi mušketýry a jejich sluhy.
  • Kontrast – Mezi mušketýry (čest, přátelství) a kardinálovými agenty (intriky, zrada); mezi slabým králem a mocným kardinálem.

Tropy a figury:

  • Hyperbola (nadsázka) – V popisech odvahy, síly (Porthos) a šermířských dovedností.
  • Metafora – 'Byl to blesk' (o rychlém útoku).
  • Přirovnání – 'Statečný jako lev'.
  • Ironie – Často v dialozích mezi d'Artagnanem a panem de Tréville (kapitánem mušketýrů).

Alexandre Dumas starší

Alexandre Dumas starší (1802–1870) byl jedním z nejplodnějších a nejpopulárnějších francouzských spisovatelů 19. století. Byl známý svým dramatickým životním stylem, milostnými aférami a obrovským pracovním nasazením (často využíval spolupracovníky, jako byl Auguste Maquet). Jeho otec byl napoleonský generál smíšeného původu. Dumas proslul především svými historickými a dobrodružnými romány, které vycházely na pokračování v novinách jako tzv. romány-fejetony. Jeho díla jsou plná dramatických zápletek, hrdinských postav a historických kulis. 'Tři mušketýři' (1844) jsou jeho nejslavnějším dílem a prvním dílem volné trilogie (následují 'Tři mušketýři po dvaceti letech' a 'Tři mušketýři ještě po deseti letech').


Další autorova díla:

  • Hrabě Monte Christo
  • Královna Margot
  • Hraběnka de Charny
  • Josef Balsamo
  • Králův klenotník

Literární kontext:

Román 'Tři mušketýři' (1844) je vrcholným dílem francouzského romantismu a archetypem historického dobrodružného románu ('pláště a dýky'). Vycházel na pokračování v novinách, což určovalo jeho strukturu plnou napětí a zvratů. Dumas se volně inspiroval skutečnými historickými postavami a událostmi (Ludvík XIII., Richelieu, obléhání La Rochelle), ale přetvořil je ve prospěch dramatického a romantického příběhu. Dílo oslavuje hodnoty jako přátelství, čest a odvaha, které staví proti politickým intrikám a zradě. Román měl okamžitý a fenomenální úspěch, který trvá dodnes, a byl nesčetněkrát zfilmován. Spolu s 'Hrabětem Monte Christo' upevnil Dumasovu pověst krále dobrodružné literatury.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský