Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Ernest Hemingway: Stařec a moře - rozbor díla

Film (21:10) | E-kniha (67)

Téma:

Boj člověka s přírodou


Motivy:

Moře, ryba, boj, stáří, odvaha, odhodlání, osamělost, smysl života


Časoprostor:

Kubánská vesnice poblíž Havany

Karibské moře, 20. století


Kompozice:

Chronologická

Absence kapitol


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Novela


Vypravěč:

Třetí osoba


Postavy a jejich charakteristika:

Santiago – Stařec, hlavní hrdina příběhu. Je to zkušený a zručný rybář, který má za sebou dlouhý život plný tvrdé práce a bojů s mořem. I přes svůj pokročilý věk a fyzické vyčerpání zůstává odhodlaný a silný. Santiago je hluboce věřící a jeho vztah k moři je jakýmsi osobním duchovním spojení.

Manolin – Mladý chlapec, který se o Santiaga stará a je jeho věrným přítelem a učedníkem. Přestože ho jeho rodiče přinutili rybařit s jinými rybáři, Manolin k Santiagovi stále cítí hlubokou úctu a lásku. Je představitelem naděje a pokračování tradice.

Marlin – Velká ryba, kterou Santiago chytí. Je symbolem síly, krásy a důstojnosti. Boj s marlinem představuje Santiagovu největší životní výzvu, kterou vnímá jako rovnocenný boj mezi dvěma důstojnými protivníky.


Vyprávěcí způsoby:

Přímá řeč, nepřímá řeč


Typy promluv:

Dialog, monolog, vnitřní monolog, popis


Obsah:

Santiago je starý rybář, který již 84 dní neulovil žádnou rybu. Přes svou smůlu zůstává odhodlaný a věří, že se mu brzy podaří ulovit velkou rybu. Manolin, jeho mladý učedník, ho stále podporuje a stará se o něj, i když už s ním nemůže rybařit kvůli rodičům, kteří ho přinutili rybařit s úspěšnějším rybářem.

Na 85. den se Santiago rozhodne vyplout daleko na moře, kde se mu podaří chytit obrovského marlina. Ryba je silná a odmítá se vzdát, což vede k třídennímu boji mezi starým mužem a rybou. Santiago si během tohoto boje uvědomuje, že marlin je důstojným soupeřem a začíná k němu cítit hlubokou úctu.

Po dlouhém a vyčerpávajícím boji Santiago konečně rybu porazí a připoutá ji k boku své loďky. Avšak cestou zpět na pevninu začne krev z mrtvé ryby přitahovat žraloky. Santiago bojuje se žraloky, aby zachránil svou kořist, ale postupně mu rybu téměř celou sežerou, zbydou jen kosti.

Když se Santiago vrátí do vesnice, je vyčerpaný a zlomený. Marlinovy kosti připoutané k jeho lodi však vyvolají obdiv u ostatních rybářů. Manolin se o Santiaga postará a přísahá, že bude i nadále rybařit po jeho boku. Santiago si uvědomuje, že jeho boj nebyl zbytečný, protože i když ztratil rybu, neztratil svou čest a odvahu.


Jazykové prostředky:

Jednoduchý a úsporný jazyk

Krátké věty, symbolika (moře, ryba, žraloci)

Přírodní metafory (moře jako soupeř a spojenec)

Dialogy s použitím hovorového jazyka

Vnitřní monology pro vykreslení Santiagových myšlenek


Tropy a figury:

Metafora (moře jako zrcadlo lidského života)

Personifikace (moře jako živá bytost)

Přirovnání (ryba bojuje jako lev)

Symbolika (marlín jako symbol životní výzvy)

Opakování (zdůraznění myšlenek)


Charakteristika autora:

Ernest Hemingway byl americký spisovatel a novinář, který se narodil v roce 1899 v Oak Parku, Illinois. Byl známý svým minimalistickým stylem psaní a přímým jazykem, který ovlivnil celou generaci spisovatelů. Hemingway často čerpal inspiraci ze svého života, zahrnujícího válečné zkušenosti a cestování po světě.

Hemingwayova tvorba je charakterizována hlubokými tématy, jako je boj člověka proti nepřízni osudu, otázky odvahy, cti a lidské důstojnosti. Kromě "Stařec a moře" napsal i další významná díla jako "Komu zvoní hrana", "Sbohem, armádo" a "Pohyblivý svátek".

Hemingway obdržel Nobelovu cenu za literaturu v roce 1954 za svůj přínos světové literatuře. Jeho dílo je dodnes považováno za jedno z nejvlivnějších v moderní americké literatuře.


Literárně historický kontext díla:

"Stařec a moře" bylo vydáno v roce 1952 a představuje vrchol Hemingwayovy pozdní tvorby. Dílo vzniklo v období po druhé světové válce, kdy se světová literatura zabývala otázkami lidské existence, bojů a vnitřního smíření. Hemingway tímto dílem potvrdil své místo mezi nejvýznamnějšími autory 20. století, čerpajícími z vlastních zkušeností a hlubokého vnitřního světa.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský