Hledání vlastní identity a smyslu bytí skrze bloudění v mytickém prostoru města (Prahy).
Město Praha (především Vinohrady, Olšanské hřbitovy), které je však popisováno jako subjektivní, snový a mytický prostor, nikoli reálná kulisa.
Nelineární; čas se prolíná, mísí se přítomnost vypravěčky se vzpomínkami na minulost (dětství, matka) a historickými vrstvami města.
Fragmentární, nelineární, postmoderní. Text je složen jako mozaika či proud vědomí, bez jasné dějové linie.
Epika
Postmoderní román (někdy označován jako román-esej, městská próza nebo román zasvěcení).
Ich-forma (silně subjektivní, proměnlivá; někdy se štěpí).
Úvahový (filozofické reflexe o paměti, smrti, identitě), popisný (lyrické a detailní popisy města, hřbitovů, ulic), vyprávěcí (fragmenty vzpomínek a snových sekvencí).
Děj románu Slepá mapa je záměrně potlačen a nahrazen introspektivním blouděním hlavní postavy po Praze. Kniha postrádá tradiční zápletku; jejím jádrem je proces hledání, vnímání a reflexe. Vypravěčka, jejíž identita je nestálá a proměňuje se (Sofie, Elijana), prochází městem, které pro ni není pouhou kulisou, ale živým organismem, labyrintem a mapou její vlastní duše.
Putování vypravěčky vede především po Vinohradech a Olšanských hřbitovech, kde se vyrovnává se smrtí své matky a konfrontuje vlastní existenci. Město je plné znamení, symbolů a „dvojníků“ – tajemných postav, které odrážejí její vnitřní stavy nebo představují jiné aspekty její osobnosti. Její bloudění je zároveň cestou do hlubin paměti, pokusem rekonstruovat minulost a nalézt pevný bod ve světě, který je stále v pohybu.
Román je především meditací nad tématy paměti, identity, smrti a samotného psaní. Vypravěčka vnímá realitu jako text, který je třeba číst a interpretovat – stejně jako čtenář interpretuje samotný román. Kniha nekončí jasným rozuzlením, ale spíše pokračujícím procesem zasvěcování do tajemství města i vlastního bytí. Je to cesta do nitra, kde se osobní osud prolíná s mytologií a historií Prahy.
Daniela Hodrová (1946–2024) byla významná česká literární teoretička a spisovatelka. Vystudovala češtinu, francouzštinu a srovnávací literaturu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Dlouhodobě působila v Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR. Její literární tvorba úzce souvisí s její teoretickou prací, zejména s teorií románu. 'Slepá mapa' (1992) je první částí její volné románové trilogie 'Trýznivé město'. Její díla jsou intelektuálně náročná, plná symbolů, filozofických úvah a odkazů. Za svou tvorbu získala Státní cenu za literaturu i Cenu Franze Kafky.
Dílo patří do české postmoderní literatury, která se naplno rozvinula po roce 1989. 'Slepá mapa' vyšla v roce 1992 a patří k jejím klíčovým dílům. Hodrová navazuje na tradici 'magické Prahy', jak ji známe od autorů jako Gustav Meyrink nebo Franz Kafka, ale posouvá ji do intelektuální a filozofické roviny. Její próza je ovlivněna francouzským novým románem (důraz na popis, potlačení děje) a strukturální literární teorií. V kontextu české literatury ji můžeme řadit vedle autorů jako Michal Ajvaz nebo Jiří Kratochvil. Její dílo je výjimečné propojením beletrie s hlubokou literárně-teoretickou reflexí.
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců