Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Stephen King: Puls - rozbor díla

Téma:

Kolaps civilizace skrze technologii a ztráta lidské individuality v kolektivním vědomí.


Motivy:

  • mobilní telefony (technologická hrozba)
  • apokalypsa a chaos
  • putování a přežití
  • otec a syn (hledání rodiny)
  • zombie (nebo spíše 'telefonisté')
  • stádovitost a kolektivní mysl
  • evoluce (zvrácená)

Prostor děje:

USA (Boston a cesta přes Novou Anglii do Maine).


Čas děje:

Současnost (počátek 21. století), děj začíná 1. října.


Kompozice:

Chronologická, lineární road-movie.


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Horor / Sci-fi / Postapokalyptický román


Postavy:

  • Clayton 'Clay' Riddell – Hlavní hrdina; kreslíř komiksů; právě prodal svůj komiks; je odhodlaný, milující otec, který se snaží za každou cenu dostat domů k synovi; je racionální a vůdčí typ.
  • Tom McCourt – Clayův společník; učitel; praktický, inteligentní a loajální; stává se Clayovým nejlepším přítelem a oporou.
  • Alice Maxwellová – Mladá dívka (15 let); přidá se k nim; je traumatizovaná (zabila matku v sebeobraně), ale statečná; stane se pro Claye a Toma téměř dcerou; tragicky umírá.
  • Jordan – Chlapec z internátní školy; počítačový génius; pomáhá skupině pochopit chování telefonistů.
  • Hadrák (Raggedy Man) – Vůdce telefonistů; zmutovaný, telepaticky nadaný antagonista; symbolizuje nové kolektivní vědomí.
  • Johnny – Clayův malý syn; cíl Clayovy cesty; byl vystaven Pulsu.

Vypravěč:

Er-forma (zaměřená na Claye).


Vyprávěcí způsoby:

Akční vyprávění, Popis (scény chaosu, zkázy), Dialogy.


Typy promluv:

  • Rychlé dialogy – Řešení krizových situací.
  • Vnitřní monology – Clayovy obavy o syna a manželku.

Obsah:

Příběh začíná v Bostonu. Clay Riddell právě uzavřel životní obchod na vydání svého komiksu. Cestou domů, 1. října, dojde k události zvané Puls. Všem, kdo v tu chvíli používají mobilní telefon, se vymaže mozek a změní se v agresivní, vraždící šílence (telefonisty). Město se během minut propadá do krvavého chaosu.

Clay se spojí s Tomem McCourtem a mladou Alicí. Společně utíkají z hořícího Bostonu. Zjišťují, že telefonisté nejsou jen bezduché zombie. V noci se shlukují, poslouchají hudbu a postupně se vyvíjejí. Začínají tvořit stáda, komunikují telepaticky a sdílejí kolektivní vědomí.

Skupina putuje na sever do Maine, kde Clay doufá, že najde svého syna Johnnyho a manželku Sharon. Cestou se k nim přidá Jordan a ředitel školy. Zjišťují, že telefonisté mají schopnost ovládat mysl normálních lidí (způsobují jim sny a bolesti hlavy). Hlavním nepřítelem se stává Hadrák, vůdce jednoho stáda.

Boj o přežití si vybírá daň. Alice je zabita (cihlou do hlavy od telefonistů). Clay a zbytek skupiny dorazí do Kashwaku, místa, kam telefonisté lákají přeživší, aby je zlikvidovali nebo asimilovali. Clayovi a jeho přátelům se podaří nastražit past – vyhodí do povětří dodávku s výbušninami uprostřed spícího stáda, čímž zničí i Hadráka.

Tom a Jordan odcházejí do Kanady, kde doufají v bezpečí (virus se prý v zimě šíří hůř). Clay zůstává a hledá syna. Najde ho, ale Johnny je už částečně přeměněný Pulsem. Konec je otevřený a ambivalentní. Clay se rozhodne provést experiment – přiloží synovi k uchu mobil a pustí Puls (který se mezitím změnil/zmutoval), v zoufalé naději, že to funguje jako restart počítače a synovi to vrátí jeho původní osobnost.


Jazykové prostředky:

  • Naturalismus – Drastické popisy násilí a chaosu po spuštění Pulsu.
  • Vulgarismy – Autentický jazyk v extrémních situacích.
  • Napětí a gradace – Neustálý pocit ohrožení.
  • Odkazy na popkulturu – Zmínky o hudbě, filmech, technologiích.

Tropy a figury:

  • Personifikace – Puls je vnímán jako živá síla.
  • Metafora – Stádo (označení pro zmutované lidi, kteří se chovají jako hejno ptáků).
  • Symbol – Mobilní telefon (z nástroje komunikace se stává nástroj zkázy).

Stephen King

Stephen King (narozen 1947) je americký spisovatel, král hororu. 'Puls' (Cell, 2006) je jeho poctou zombie žánru, ale s technologickým twistem. King zde reflektuje masivní nástup mobilních telefonů.


Další autorova díla:

  • To
  • Osvícení
  • Svědectví
  • Temná věž

Literární kontext:

Současná americká literatura, žánr postapo. Kniha reaguje na závislost společnosti na technologiích.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský