- SM
- Dějepis
- Osvícenský absolutismus a barokní kultura v českých zemích (18. století)
Charakteristika 18. století a Habsburská monarchie
- České země jako součást habsburské monarchie:
- Centrum monarchie ve Vídni, české země měly velký hospodářský význam.
- Praha postupně ztrácela svou někdejší politickou dominanci.
- Rekatolizace po Bílé hoře završena, katolicismus jediným legalizovaným vyznáním.
- Absolutismus:
- Vláda panovníka s neomezenou mocí, ale stále více pozměněná idejemi osvícenství.
- Osvícenský absolutismus – spojení centralizované monarchie s reformami inspirovanými osvícenskou filozofií.
- Vládnoucí panovníci jako „první služebníci státu“.
- Osvícenství:
- Myšlenkový a kulturní proud 18. století.
- Hlavní ideály: rozum, pokrok, svoboda, kritika církve a absolutistické zvůle.
- Autoři: Voltaire, Montesquieu, Rousseau, Diderot.
- Důraz na vzdělání, racionalitu, rovnost, humanismus.
Marie Terezie (vláda 1740–1780)
- Války o rakouské dědictví:
- 1740 – po smrti Karla VI. a pragmatické sankci měla Marie Terezie dědit trůn.
- Prusko (Fridrich II.) využilo situace → válka o Slezsko (ztráta Slezska, důležitý ekonomický úder českým zemím).
- Série válek (1740–1748, 1756–1763 – sedmiletá válka).
- Reformy:
- Centralizace monarchie:
- Zřízení stálých úřadů – Direktorií, sjednocení státní správy.
- Rozdělení monarchie do krajů se stálými úředníky.
- Vojenské reformy:
- Stálá armáda financovaná státem.
- Povinná vojenská služba pro muže.
- Finanční a hospodářské:
- Sčítání obyvatel a majetku → efektivnější výběr daní.
- Podpora manufaktur a rozvoje obchodu.
- Školství:
- 1774 – Všeobecný školní řád (povinná školní docházka pro děti 6–12 let).
- Zakládání triviálních škol – čtení, psaní, počty, náboženství.
Josef II. (vláda 1765–1790, samostatně 1780–1790)
- „Reformní císař“:
- Osobností hluboce ovlivněn osvícenstvím.
- Pragmatický a radikální reformátor.
- Reformy:
- Toleranční patent (1781):
- Povolení nekatolických vyznání (luteráni, kalvínci, pravoslavní).
- Židé – dílčí uvolnění zákazů, možnost vzdělání a podnikání.
- Zrušení nevolnictví (1781):
- Poddaní získali osobní svobodu, mohli se stěhovat, učit řemesla, uzavírat sňatky bez souhlasu vrchnosti.
- Poddanské povinnosti ale neruší (robotní povinnosti zůstaly).
- Reformy církevní:
- Sekularizace – omezení vlivu církve.
- Zrušení kontemplativních klášterů, které se nevěnovaly vzdělání či pomoci.
- Podřízení církve státní správě (josefinismus).
- Správa a hospodářství:
- Zavedení němčiny jako úředního jazyka (omezení češtiny).
- Plánovaná daňová reforma – zdanění šlechty, ale neprovedena do konce vlády.
- Školství:
- Podpora středních a odborných škol.
- Rozvoj univerzitního vzdělání, důraz na praktické obory.
- Reakce a odpor:
- Část reforem vyvolala odpor šlechty i venkovského obyvatelstva.
- Po smrti Josefa II. byla některá opatření zrušena či zmírněna.
Osvícenský absolutismus v českých zemích
- Postavení českých zemí:
- Ekonomická základna monarchie – obilí, řemesla, manufaktury, hornictví.
- Praha ztratila pozici politického centra, ale zůstala významným kulturním a vzdělaneckým městem.
- Dopad osvícenských reforem:
- Zlepšení postavení poddaných (zrušení nevolnictví).
- Zavedení povinné školní docházky – nárůst gramotnosti.
- Nabourání moci katolické církve nad vzděláním a společností.
- Posílení role státní byrokracie.
- Limity reforem:
- Čeština stále v ústraní – germanizace.
- Nedokončené daňové a ekonomické reformy.
- Napětí mezi modernizačními snahami a tradiční stavovskou společností.
Barokní kultura v českých zemích
- Baroko jako umělecký sloh:
- Vznik koncem 16. století v Itálii, v českých zemích od 17. století, vrchol 18. století.
- Těsně spjato s katolickou církví a rekatolizací.
- Velkolepost, dramatičnost, dynamika, bohatá výzdoba.
- Architektura:
- Výstavba chrámů, poutních míst, klášterů.
- Významní architekti: K. I. Dientzenhofer, K. Dientzenhofer, Santini-Aichel.
- Stavby: Chrám sv. Mikuláše na Malé Straně v Praze, poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře (UNESCO, Santini).
- Sochařství a výtvarné umění:
- Sochy náboženských témat, svatých – důraz na emocí a dramatičnost.
- Braunovy sochy v Kuksu, Matyáš Bernard Braun – „Ctnosti a neřesti“.
- Brokoffové – významná sochařská rodina (sochy na Karlově mostě).
- Hudba:
- Rozkvět barokní hudby i v českých zemích.
- Jan Dismas Zelenka – skladatel působící v Drážďanech.
- Adam Michna z Otradovic – duchovní písně, kancionály.
- Bohuslav Matěj Černohorský – varhanní skladby.
- Literatura:
- Duchovní tvorba, kázání, barokní náboženská poezie.
- B. Balbín – dílo „Obrana jazyka slovanského, zvláště českého“.
- Kázání jezuitů – misijní činnost, katechetické spisy.
- Divadlo:
- Rozvoj jezuitských školských her a lidového loutkového divadla.
- Barokní divadelní scény v zámeckých sídlech.