Vynalézavost prostého člověka v boji o jídlo a peníze, kritika starých společenských konvencí.
Itálie, Benátky (hostinec, dům Pantalona).
Polovina 18. století.
Klasická komedie o 3 dějstvích. Děj je založen na záměnách, nedorozuměních a Truffaldinově improvizaci.
Drama
Komedie (navazuje na tradici Commedia dell'arte)
Dílo je drama (dle šablony - ani jedno).
Nelze aplikovat (drama).
Hladový a mazaný sluha Truffaldino dorazí do Benátek. Nechá se najmout jako sluha u muže, který je ve skutečnosti Beatrice Rasponiová v převleku za svého mrtvého bratra Federiga. Beatrice přijela hledat svého milence Florinda a také vyzvednout peníze od obchodníka Pantalona, který byl jejímu bratrovi dlužen.
Krátce poté potká Truffaldino na ulici dalšího pána, Florinda Aretusiho (který je hledaným milencem Beatrice), a aniž by opustil prvního pána, nechá se najmout i jím. Jeho plán je jednoduchý: bude sloužit oběma, pobírat dvojí plat a hlavně dostávat dvojí jídlo. Oba pánové se shodou okolností ubytují ve stejném hostinci.
Truffaldinova snaha sloužit dvěma pánům najednou, aniž by se navzájem dozvěděli, roztáčí kolotoč komických nedorozumění. Poplete jejich dopisy, zavazadla a v nejslavnější scéně se pokouší servírovat večeři oběma pánům současně ve dvou různých pokojích.
Mezitím se řeší druhá zápletka: Pantalone slíbil svou dceru Clarici mrtvému Federigovi (bratrovi Beatrice). Nyní, když je Federigo mrtvý, ji chce provdat za Silvia, kterého Clarice miluje. Když se však objeví Beatrice v převleku za Federiga a trvá na sňatku (aby získala peníze), nastane zmatek. Silvio žárlí, Pantalone je zoufalý.
Nakonec jsou všechny identity odhaleny. Beatrice a Florindo se šťastně shledají (ukáže se, že Florindo jejího bratra nezabil). Clarice si může vzít Silvia. A Truffaldino, jehož dvojí hra je prozrazena, si vyprosí odpuštění a získá ruku služky Smeraldiny.
Carlo Goldoni (1707–1793) byl významný italský (benátský) dramatik. Je považován za reformátora italské komedie. V jeho době vládla tzv. Commedia dell'arte, což bylo improvizované divadlo s ustálenými maskami (Harlekýn, Pantalone...). Goldoni chtěl divadlo přiblížit realitě. Začal psát pevné texty, odstranil masky a zaměřil se na psychologii postav a kritiku mravů. 'Sluha dvou pánů' (1745) je jeho nejslavnější hra, která ještě mistrně kombinuje prvky staré Commedia dell'arte (postava Truffaldina, který je variací na Harlekýna) s novou, realističtější zápletkou.
Dílo spadá do období osvícenství v Itálii. Je klíčovým dílem v rámci tzv. Goldoniho reformy divadla. Goldoni se snažil povýšit komedii z pouhé lidové zábavy (plné gagů a vulgarit) na seriózní literární žánr, který by (podobně jako Molière ve Francii) kritizoval společnost. 'Sluha dvou pánů' je dokonalým kompromisem – zachovává lidovou živelnost, ale dává jí pevný řád a realističtější motivace.
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců