Umělecký text – Bohumil Hrabal: Ostře sledované vlaky
A já mu nasadil hlaveň pušky k oku a stiskl spoušť, tak divně jsem při tom ležel. A pak jsem slyšel, jak zmlkl, viděl jsem, jak jeho nohy zvolna a tiše došly, zastavily se, ležel jsem na něm a slyšel, jak do vojáka vniká klid a ticho, jak se všechno zastavuje, jak stroje, když padla. A ze mne crčela krev a třísnil jsem vojákovi šaty, vytáhl jsem kapesník a snažil jsem se čistit tu krvavou skvrnu a oddychoval jsem a začal jsem se dusit, ale vší silou jsem se převalil a natáhl jsem ruku a chytil ten řetízek, kterého se držel voják, jehož obličej zklidněl, jen místo pravého oka byla ožehnutá díra jako modrý monokl… a utrhl jsem ten řetízek, kterého se držel ten mrtvý, a ve světle měsíce jsem viděl, že to je medailónek, na jehož jedné straně je zelený čtyřlístek a na druhé straně nápis: Bringe Glück. A nepřinesl štěstí ten čtyřlístek ani tomu vojákovi, ani mně, taky to byl člověk jako já nebo pan výpravčí Hubička, taky neměl žádné vyznamenání, žádnou hodnost, a přece jsme jeden druhého postřelili a jeden druhého přivedli ke smrti, ač jistě, kdybychom se někde potkali v civilu, možná, že bychom se měli rádi, pohovořili si.
A potom se ozvala detonace. A já, který jsem se ještě před chvílí těšil na ten pohled, ležel jsem vedle německého vojáka dál, natáhl jsem ruku a otevřel jeho tuhnoucí dlaň a dal jsem mu do ní ten zelený čtyřlístek, který přináší štěstí, zatímco z krajiny vyrůstal do nebe hřibovitý oblak, který neustále rostl o vyšší patra a vyšší kouřová mračna, slyšel jsem, jak tlak vzduchu proběhl krajinou a syčel a hvízdal o holé větve stromů a keřů, jak zatřásl v semaforu převodovými řetězy a opřel se o rameno a zatřásl jím, ale já jsem se kuckal a chrčela ze mne krev. Do poslední chvíle, než jsem začal ztrácet z dohledu sebe sama, držel jsem se s tím mrtvým za ruku, a pro jeho neslyšící uši jsem opakoval slova vlakvedoucího té rakety, která přivezla ty zbědované Němce od Drážďan: „Měli jste sedět doma, na prdeli…“
Neumělecký text
„Podle statistik Ministerstva obrany zahynulo během 2. světové války více než 360 000 československých občanů, z toho značná část při bombardování měst, transportech nebo v koncentračních táborech. Historici připomínají, že civilní ztráty na životech byly obrovské i mezi obyvateli Německa, a právě z toho důvodu je důležité neustále připomínat hrůzy války a předcházet podobným konfliktům v budoucnosti.“
1) Rozbor uměleckého textu – krok za krokem
Zasazení výňatku do kontextu díla
🔍 TIP: Urči, odkud v díle úryvek pochází – například začátek, střed nebo závěr příběhu, případně konkrétní kapitola.
Téma a motivy
- Téma: Nesmyslnost války
- Motivy: Lidskost, absurdita smrti, náhoda
🔍 TIP: Hlavní myšlenka představuje téma, zatímco motivy jsou konkrétní prvky, které tuto myšlenku rozvíjejí.
Časoprostor
- Prostor: železniční stanice, válečná krajina
- Čas: konec druhé světové války (doloženo zmínkami o německých vojácích, válce, detonaci)
🔍 TIP: Zaměř se na detaily v textu, které naznačují, kdy a kde se děj odehrává, například historické události nebo popisy prostředí.
Kompoziční výstavba
- Chronologický postup – události jsou řazeny v pořadí, v jakém se staly, od střelby po výbuch.
🔍 TIP: Zjisti, jak autor uspořádal děj – zda postupuje postupně, nebo zahrnuje vzpomínky či jiné časové posuny.
Literární druh a žánr
- Literární druh: epika
- Žánr: novela
🔍 TIP: Jedná se o informace, které se předem musíš naučit.
Vypravěč / lyrický subjekt
🎓 TIP: Pokud text je psán v první osobě – „já“, vypráví hlavní postava; ve třetí osobě by šlo o er-formu.
Postavy
- Hlavní postava: Miloš Hrma (vypravěč)
- Vedlejší postava: německý voják
🔍 TIP: Najdi, kdo v úryvku vystupuje, a urč jejich význam pro příběh.
Vyprávěcí způsoby
- Vnitřní monolog (např. úvahy o vojákovi a osudu)
🔍 TIP: Hledej pasáže, kde postava přemýšlí nebo vyjadřuje své pocity.
Typy promluv
- Pásmo vypravěče (hlavní vyprávění)
- Monolog (Milošovy myšlenky o válce a vojákovi)
🔍 TIP: Odděl přímou řeč od vnitřních úvah postav.
Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku
- Dlouhá souvětí (zvyšují napětí a odrážejí vnitřní monolog)
- Symbolika: čtyřlístek (naděje, štěstí), modrý monokl (smrt), hřibovitý oblak (zničení)
- Kontrast: lidský vztah k nepříteli versus válečné násilí
- Ironie: „Měli jste sedět doma…“ (kritický pohled na válku)
🔍 TIP: Hledej obrazné výrazy a přemýšlej, jak ovlivňují atmosféru textu.
Tropy a figury a jejich funkce ve výňatku
- Metafora: „hřibovitý oblak“ (znázorňuje výbuch)
- Přirovnání: „jako modrý monokl“ (popisuje ránu)
- Ironie: „přináší štěstí“ (čtyřlístek selhal)
🔍 TIP: Trop je obrazné pojmenování, figura souvisí s uspořádáním textu.
Kontext autorovy tvorby (Bohumil Hrabal)
- Český prozaik
- Jeden z nejvýznamnějších českých spisovatelů druhé poloviny 20. století
- Třetí nejpřekládanější český autor 20. století
- Vystudoval právnickou fakultu
- Měl hodně rád pivo, trávil spoustu času v hospodách
- Vystřídal spoustu nekvalifikovaných povolání, pracoval například jako číšník, výpravčí, skladník nebo dělník
- Čerpal ze životních zkušeností (např. zaměstnání)
- V 70. letech nesměl publikovat (nebyl člen KSČ), napsal ale svá vrcholná díla
- Většina jeho próz nemá souvislý děj, používá kontrast, hovorovou řeč, vulgarismy
- Další autorova díla: Postřižiny – novela, Obsluhoval jsem anglického krále – román, Příliš hlučná samota – novela, Perlička na dně – sbírka povídek
🔍 TIP: Jedná se o informace, které se předem musíš naučit.
Literární / obecně kulturní kontext
- Česká próza 2. pol. 20. století (70. a 80. léta):
- Témata z různých prostředí a každodenní praxe
- Hodně autorů publikovalo v exilu nebo samizdatu
- Vzniká venkovská próza
- Josef Škvorecký – Zbabělci (román)
- Milan Kundera – Žert (společenský román)
🔍 TIP: Jedná se o informace, které se předem musíš naučit.
2) Rozbor neuměleckého textu
Souvislost mezi výňatky
- Oba texty reflektují dopady války na jednotlivce i společnost.
🔍 TIP: Najdi společný prvek, který propojuje oba texty.
Hlavní myšlenka textu
- Text poukazuje na obrovské ztráty druhé světové války a vyzývá k jejich připomínání, aby se předešlo dalším konfliktům.
🔍 TIP: Vyjádři podstatu textu vlastními slovy.
Podstatné a nepodstatné informace
- Podstatné: počet obětí, civilní ztráty v Německu, apel na prevenci.
- Nepodstatné: konkrétní příčiny úmrtí (bombardování, tábory) – slouží spíše jako příklady.
🔍 TIP: Urči, co je klíčové pro sdělení, a co je jen doplňující.
Různé způsoby čtení a interpretace textu
- Text je přímočarý, nabízí fakta a jasný závěr.
🔍 TIP: Přemýšlej, zda text umožňuje různé pohledy, nebo je jednoznačný.
Domněnky a fakta
- Fakta: statistiky obětí, historické události.
- Domněnky: důraz na připomínání války jako prevence (názor autora).
🔍 TIP: Rozliš, co je ověřitelné a co je subjektivní tvrzení.
Komunikační situace (účel, adresát)
- Účel: informovat o válečných ztrátách a podpořit prevenci konfliktů.
- Adresát: široká veřejnost se zájmem o historii.
🔍 TIP: Zamysli se, komu text slouží a co chce sdělit.
Funkční styl
- Publicistický styl – informuje a apeluje, připomíná článek nebo esej.
🔍 TIP: Přiřaď styl podle účelu textu (např. odborný, informativní).
Slohový postup
- Informační – uvádí data o ztrátách.
- Úvahový – zvažuje důležitost připomínání války.
🔍 TIP: Najdi, jak text podává informace nebo argumenty.
Kompoziční výstavba výňatku
- Jednotný odstavec bez dalšího členění.
🔍 TIP: Popiš, jak je text strukturován – např. odstavce, nadpisy.
Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku
- Spisovná čeština, odborná slova („koncentrační tábory“), citově silná slova („hrůzy války“).
🔍 TIP: Všímej si slov, která zvyšují vážnost nebo přesnost textu.