Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Jak rozebrat umělecký a neumělecký text

Umělecký text – Bohumil Hrabal: Ostře sledované vlaky

A já mu nasadil hlaveň pušky k oku a stiskl spoušť, tak divně jsem při tom ležel. A pak jsem slyšel, jak zmlkl, viděl jsem, jak jeho nohy zvolna a tiše došly, zastavily se, ležel jsem na něm a slyšel, jak do vojáka vniká klid a ticho, jak se všechno zastavuje, jak stroje, když padla. A ze mne crčela krev a třísnil jsem vojákovi šaty, vytáhl jsem kapesník a snažil jsem se čistit tu krvavou skvrnu a oddychoval jsem a začal jsem se dusit, ale vší silou jsem se převalil a natáhl jsem ruku a chytil ten řetízek, kterého se držel voják, jehož obličej zklidněl, jen místo pravého oka byla ožehnutá díra jako modrý monokl… a utrhl jsem ten řetízek, kterého se držel ten mrtvý, a ve světle měsíce jsem viděl, že to je medailónek, na jehož jedné straně je zelený čtyřlístek a na druhé straně nápis: Bringe Glück. A nepřinesl štěstí ten čtyřlístek ani tomu vojákovi, ani mně, taky to byl člověk jako já nebo pan výpravčí Hubička, taky neměl žádné vyznamenání, žádnou hodnost, a přece jsme jeden druhého postřelili a jeden druhého přivedli ke smrti, ač jistě, kdybychom se někde potkali v civilu, možná, že bychom se měli rádi, pohovořili si.
A potom se ozvala detonace. A já, který jsem se ještě před chvílí těšil na ten pohled, ležel jsem vedle německého vojáka dál, natáhl jsem ruku a otevřel jeho tuhnoucí dlaň a dal jsem mu do ní ten zelený čtyřlístek, který přináší štěstí, zatímco z krajiny vyrůstal do nebe hřibovitý oblak, který neustále rostl o vyšší patra a vyšší kouřová mračna, slyšel jsem, jak tlak vzduchu proběhl krajinou a syčel a hvízdal o holé větve stromů a keřů, jak zatřásl v semaforu převodovými řetězy a opřel se o rameno a zatřásl jím, ale já jsem se kuckal a chrčela ze mne krev. Do poslední chvíle, než jsem začal ztrácet z dohledu sebe sama, držel jsem se s tím mrtvým za ruku, a pro jeho neslyšící uši jsem opakoval slova vlakvedoucího té rakety, která přivezla ty zbědované Němce od Drážďan: „Měli jste sedět doma, na prdeli…“

Neumělecký text

„Podle statistik Ministerstva obrany zahynulo během 2. světové války více než 360 000 československých občanů, z toho značná část při bombardování měst, transportech nebo v koncentračních táborech. Historici připomínají, že civilní ztráty na životech byly obrovské i mezi obyvateli Německa, a právě z toho důvodu je důležité neustále připomínat hrůzy války a předcházet podobným konfliktům v budoucnosti.“

1) Rozbor uměleckého textu – krok za krokem

Zasazení výňatku do kontextu díla

🔍 TIP: Urči, odkud v díle úryvek pochází – například začátek, střed nebo závěr příběhu, případně konkrétní kapitola.

Téma a motivy

🔍 TIP: Hlavní myšlenka představuje téma, zatímco motivy jsou konkrétní prvky, které tuto myšlenku rozvíjejí.

Časoprostor

🔍 TIP: Zaměř se na detaily v textu, které naznačují, kdy a kde se děj odehrává, například historické události nebo popisy prostředí.

Kompoziční výstavba

🔍 TIP: Zjisti, jak autor uspořádal děj – zda postupuje postupně, nebo zahrnuje vzpomínky či jiné časové posuny.

Literární druh a žánr

🔍 TIP: Jedná se o informace, které se předem musíš naučit.

Vypravěč / lyrický subjekt

🎓 TIP: Pokud text je psán v první osobě – „já“, vypráví hlavní postava; ve třetí osobě by šlo o er-formu.

Postavy

🔍 TIP: Najdi, kdo v úryvku vystupuje, a urč jejich význam pro příběh.

Vyprávěcí způsoby

🔍 TIP: Hledej pasáže, kde postava přemýšlí nebo vyjadřuje své pocity.

Typy promluv

🔍 TIP: Odděl přímou řeč od vnitřních úvah postav.

Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku

🔍 TIP: Hledej obrazné výrazy a přemýšlej, jak ovlivňují atmosféru textu.

Tropy a figury a jejich funkce ve výňatku

🔍 TIP: Trop je obrazné pojmenování, figura souvisí s uspořádáním textu.

Kontext autorovy tvorby (Bohumil Hrabal)

🔍 TIP: Jedná se o informace, které se předem musíš naučit.

Literární / obecně kulturní kontext

🔍 TIP: Jedná se o informace, které se předem musíš naučit.

2) Rozbor neuměleckého textu

Souvislost mezi výňatky

🔍 TIP: Najdi společný prvek, který propojuje oba texty.

Hlavní myšlenka textu

🔍 TIP: Vyjádři podstatu textu vlastními slovy.

Podstatné a nepodstatné informace

🔍 TIP: Urči, co je klíčové pro sdělení, a co je jen doplňující.

Různé způsoby čtení a interpretace textu

🔍 TIP: Přemýšlej, zda text umožňuje různé pohledy, nebo je jednoznačný.

Domněnky a fakta

🔍 TIP: Rozliš, co je ověřitelné a co je subjektivní tvrzení.

Komunikační situace (účel, adresát)

🔍 TIP: Zamysli se, komu text slouží a co chce sdělit.

Funkční styl

🔍 TIP: Přiřaď styl podle účelu textu (např. odborný, informativní).

Slohový postup

🔍 TIP: Najdi, jak text podává informace nebo argumenty.

Kompoziční výstavba výňatku

🔍 TIP: Popiš, jak je text strukturován – např. odstavce, nadpisy.

Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku

🔍 TIP: Všímej si slov, která zvyšují vážnost nebo přesnost textu.