Střet středověkého dogmatismu s rozumovým poznáním, síla smíchu, nebezpečí fanatismu a labyrint znaků a knih.
Benediktinské opatství v severní Itálii (s dominantní budovou Aedificia – knihovny).
Listopad 1327 (7 dní).
Rámcová (nalezený rukopis). Děj je členěn na 7 dní a dále podle liturgických hodin (prima, tercie, nešpory...). Postmoderní román (více vrstev).
Epika
Historický román / Detektivka / Filozofický román
Ich-forma (Adso).
Kronikářský záznam, Filozofické disputace, Detektivní dedukce.
Do opatství v horách přijíždí učený františkán Vilém z Baskervillu se svým novicem Adsem. Má zde připravit setkání teologů o chudobě církve. Opat ho však požádá o vyšetření podivné smrti mnicha Adelma.
Během sedmi dnů dochází k sérii vražd, které zdánlivě kopírují rány z Apokalypsy (krev, voda, oheň). Mniši jsou nalezeni mrtví s černými prsty a jazykem. Vilém pátrá pomocí logiky. Zjišťuje, že klíčem je tajemná knihovna v labyrintu věže, kam mají mniši zakázaný vstup.
Adso se v noci setká v kuchyni s chudou dívkou z vesnice a prožije s ní milování. Dívka je později inkvizitorem Bernardem Guiem obviněna z čarodějnictví (spolu s mnichy Salvatorem a Remigiem) a odsouzena k upálení. Vilém tomu nedokáže zabránit.
Vilém nakonec rozluští tajný kód pro vstup do finis africae (tajné místnosti v knihovně). Zde čeká slepý Jorge z Burgosu. Jorge otrávil stránky Aristotelovy ztracené Druhého knihy Poetiky, která pojednává o komedii a smíchu. Mniši, kteří knihu četli a slinili si prsty při otáčení stránek, se otrávili jedem. Jorge věří, že smích by zničil strach z Boha a tím i církev.
Když je odhalen, Jorge začne otrávenou knihu jíst a poté zapálí knihovnu. Vypukne požár, který zničí celé opatství (největší pokladnici vědění křesťanského světa). Vilém a Adso uniknou.
Adso na konci vzpomíná. Dívku už nikdy neviděl, nezná ani její jméno. Z opatství zbyly jen ruiny. Zbylo jen jméno růže, my máme jen holá jména.
Umberto Eco (1932–2016). Italský sémiotik, filozof a spisovatel. 'Jméno růže' (1980) je jeho debut, světový bestseller. Eco do románu vložil své znalosti středověku a sémiotiky.
Postmoderna. Román lze číst jako detektivku, historickou studii nebo filozofický traktát o znaku a interpretaci.
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců