Studijní materiály
EXTRA Kontakt

Michal Viewegh: Báječná léta pod psa - rozbor díla

Téma:

Humorný a nostalgický pohled na dospívání v době normalizace, rodinná soudržnost v absurdní době.


Motivy:

  • normalizace (šedá zóna)
  • dospívání a první lásky
  • rodina (rodiče a děti)
  • kompromisy s režimem
  • kariéra vs. svědomí
  • literární tvorba (psaní románu)
  • deprese (otce)

Prostor děje:

Praha a Sázava (městečko).


Čas děje:

Od roku 1962 (narození Kvida) do roku 1991 (sametová revoluce a krátce po ní).


Kompozice:

Retrospektivní vyprávění s rámcem. Děj je prokládán úryvky z Kvidova deníku a 'redakčními' poznámkami (dialogy Kvida s redaktorem).


Literární druh:

Epika


Literární žánr:

Humoristický román (autobiografický, rodinná kronika)


Postavy:

  • Kvido – Vypravěč a hlavní hrdina (alter ego autora); nadprůměrně inteligentní, obézní chlapec; rád čte a píše; sleduje svět dospělých s ironií a předčasnou zralostí.
  • Kvidův otec (Josef) – Inženýr, ekonom; vzdělaný, hrdý, ale postupně zlomený režimem; odmítá vstoupit do KSČ, což brzdí jeho kariéru i bydlení; nakonec podlehne tlaku, udělá kompromisy a propadne depresi (vyrábí truhlu).
  • Kvidova matka (Věra) – Právnička, herečka v ochotnickém divadle; pragmatičtější než otec, drží rodinu pohromadě; snaží se otce vyléčit z deprese.
  • Jaruška – Kvidova kamarádka, láska a později žena; symbolizuje stálost a normalitu.
  • Babička a dědeček – Z obou stran; přinášejí do příběhu další humorné prvky (dědečkova cesta kolem světa prstem po mapě).
  • Paco – Kvidův bratr, průměrné dítě.
  • Šperk – Komunista, který rodinu nutí ke kompromisům (pořízení psa, fotbal).

Vypravěč:

Ich-forma (Kvido), v závorkách dialogy s redaktorem.


Vyprávěcí způsoby:

Vyprávění (epizodické), Humoristický popis, Dialogy.


Typy promluv:

  • Kvidův přemoudřelý jazyk – Jako dítě mluví spisovně a složitě, což je zdrojem komiky.
  • Dialogy o politice – Často v náznacích, typických pro normalizaci.

Obsah:

Román začíná narozením Kvida na divadelních prknech (jeho matka hraje v ochotnickém divadle). Kvido je geniální dítě, brzy mluví a čte. Rodina žije v Praze, ale kvůli bytové nouzi se přestěhují do prosklené terasy vily v Sázavě. Zde zažívají krušné časy (zima).

Kvidův otec má v práci problémy, protože není v KSČ. Aby získali byt, je otec nucen udělat ústupky: začne hrát fotbal, koupí si psa (německého ovčáka Něhu) a nakonec začne studovat VUML (Večerní univerzitu marxismu-leninismu), ačkoliv se tím trápí. Rodina získá dům, ale otec se cítí ponížen.

Kvido roste, recituje básně soudruhům (rodiče ho využívají jako cvičenou opici, aby si šplhli), kamarádí se s Jaruškou. Otec stoupá v kariéře, cestuje na Západ, ale psychicky se hroutí. Má paranoiu, bojí se o rodinu a upadá do hluboké deprese. Přestane mluvit, jen jí a v dílně si stlouká rakev.

Matka se snaží otce probrat. Vymýšlí absurdní terapie: předstírá nevěru, nutí Kvida, aby s Jaruškou měli dítě (aby měl otec vnuka a důvod žít).

V roce 1989 přichází revoluce. Otec se zázračně uzdraví, dostane novou energii a nastupuje do porevolučního úřadu. Zjistí však, že nové poměry jsou také složité (intriky, lustrace) a z práce je nakonec vyhozen (nebo odejde). Kvido, nyní spisovatel, vydává tuto knihu o své rodině. Kniha končí smířením s dobou – nebyla to léta hrdinská, byla pod psa, ale přesto v nich prožili i báječné chvíle rodinné sounáležitosti.


Jazykové prostředky:

  • Humor a ironie – Laskavý humor, shazování patosu.
  • Hyperbola – Zveličování Kvidovy tloušťky a inteligence.
  • Autobiografické prvky – Viewegh píše o sobě.
  • Hovorová čeština – V dialozích.

Tropy a figury:

  • Metafora – Léta pod psa (doba, která nestála za nic, ale zároveň doba, kdy si pořídili psa).
  • Ironie – Báječná léta (název je ironický).
  • Symbol – Rakev (otcova deprese a rezignace).

Michal Viewegh

Michal Viewegh (narozen 1962). Nejpopulárnější český spisovatel 90. let. 'Báječná léta pod psa' (1992) je jeho průlomový román, který se stal bestsellerem a byl zfilmován.


Další autorova díla:

  • Výchova dívek v Čechách
  • Účastníci zájezdu
  • Román pro ženy

Literární kontext:

Česká literatura po roce 1989. Viewegh se vrací k nedávné minulosti (komunismus) bez nenávisti, spíše s nostalgií a snahou o pochopení obyčejného života v 'šedé zóně'.


Další rozbory:

Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ

J. K. Rowlingová: Harry Potter a Kámen mudrců

Jan Neruda: Povídky malostranské

Karel Čapek: R.U.R.

Romain Rolland: Petr a Lucie

William Shakespeare: Hamlet, kralevic dánský